מסרים בנושא מניעת אובדנות
לפסיכולוגים וליועצים,
כל התאבדות מזעזעת את הנחשפים אליה במעגלים הקרובים של המתאבד. כשיש חשיפה גדולה בתקשורת, הזעזוע מתעצם. מתן במה תקשורתית לתופעת ההתאבדות עלול להגביר סיכון בקרב ילדים מסוימים. על כן, יש להיות ערים יותר למצב הסיכון שעלול להתעורר בעקבות החשיפה התקשורתית בקרב ילדים ומתבגרים במצוקה חריפה או בקרב תלמידים שגילו סימני מצוקה.
יש לנקוט בהתייחסות רצינית ושקולה לכל סיכון, לצד מסר של מנהיגות ושליטה במצב. ילדים ומתבגרים זקוקים לתחושה שהמבוגרים שלצידם הם חזקים ויודעים מה נכון, ויעשו הכול על מנת לסייע למי שנמצא במצוקה. דיבורים על גל אבדני או מגיפה, אינם מסייעים לטיפול בתופעה, ובדרך כלל אינם נכונים עובדתית, אפילו אם קיימת עלייה באמירות אובדניות.
המסרים המרכזיים
- התאבדות הינה תופעה נדירה יחסית.
- ניתן למנוע התאבדות. התערבות טיפולית- חינוכית נכונה עשויה להציל ילד בסיכון אבדני.
- לפתיחת ערוצי תקשורת עם ילדים חשיבות רבה. רצוי להשתמש בפתח שנוצר לשיח כן ואמיתי עם ילדים ומתבגרים על מצוקותיהם ועל
- דרכים אלטרנטיביות להתמודדות עימן.
- יש נחיצות רבה לקשר הרציף והעדכון ההדדי במצב הרגשי של הילד, בין המסגרת החינוכית לבין הורי התלמידים.
- חשוב לחדד את מודעות התלמידים ליכולת שלהם להציל חיים ע"י פנייה למבוגר בהקשר לחבר במצוקה.
תכנים וכלי עזר
-
- חיזוק כוחות החוסן והתקווה למניעת אובדנות - פעילויות לתלמידים
- פיתוח רגישות למצוקת האחר - פעילות לתלמידים, מפגש מס' 22 בכישורי חיים לכיתה ח'