מלקויות ללמידה: התוכנית המערכתית
"מלקויות ללמידה" היא התוכנית המערכתית לאיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה וקשב.
- חוברת מלקויות ללמידה: התוכנית המערכתית לטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב – מעודכן לתשפ"ד
- תקציר החוברת "מלקויות ללמידה"
- רשימת רשויות המשתתפות בתוכנית "מלקויות ללמידה" בתשפ"ד
- שמות בתי הספר והרשויות המקומיות בהם מתקיימת התוכנית "מלקויות ללמידה" בשנת הלימודים תשפ"ד
- חוברת מודל התגובה להתערבות: על איתור, הערכה והתערבות בהיבטים לימודיים ופסיכופדגוגיים במסגרת התוכנית "מלקויות ללמידה" (RTI-Response to Intervention)
צוותי חינוך מדברים על התוכנית "מלקויות ללמידה"
-
תרבות ארגונית בשינוי (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)
-
שותפות חינוכית עם הורים (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)
-
ראיית התלמיד כמכלול (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)
-
התמקצעות בצמיחה (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)
-
קריאה לקשב! (מתוך הכנס השלישי בנושא הפרעת קשב, דצמבר 2021)
-
מסלול להמראה (מתוך הכנס הרביעי, מרץ 2022)
היבטים יישומיים של התוכנית
כנסים משנים קודמות
-
הכנס עסק בקידום תלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר – מדיניות ומחקר עדכני.
הוצגו יישום מדיניות משרד החינוך ומחקרים עדכניים לקידום מענים תואמים לתלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר. כמו כן, ניתנו דגשים בצורך באבחנה מבדלת המתבססת על אינטגרציה עם מכלול הנתונים המאפשרים היכרות מעמיקה והערכת רמת הידע והביצוע של תלמידים אלה.קהל היעד בכנס זה: פסיכולוגים, מאבחנים מומחים בתחום לקויות למידה והפרעת קשב.
הרצאות מתוך הכנס
- "הפרעת הקשב של מערכת החינוך" – מושגי יסוד בתחום הפרעת הקשב ולקויות למידה והבלבול ביניהם: פרופ' גיל זלצמן, פסיכיאטר ילדים ונוער, מנהל המרכז לבריאות הנפש "גהה"
- מאיתור לטיפול – יישום התוכנית "מלקויות ללמידה" בשנתה החמישית, חשיבות תהליך ההתערבות: גב' דני ז'ורנו, פסיכולוגית חינוכית בכירה, מנהלת אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שירות פסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך
- "הפרעת קשב או ויסות רגשי" – כלים פיזיולוגיים לסיוע באבחנה מבדלת: פרופ' אבי אביטל, ראש המעבדה לביולוגיה התנהגותית, אוניברסיטת חיפה. עמיתי מחקר: ד"ר אדר בן אליהו, יאן סרדצה, פרופ' בתיה אנגל-יגר
- "אתגרים וקשיים של תלמידים עם הפרעת קשב וכיצד הם מושפעים ממאפייני הקורונה": פרופ' לילך שלו מבורך, ראשת החוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי, בית ספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב
- פאנל מומחים: "מה בין הפרעת קשב להפרעת למידה ולהפרעות אחרות?" בהנחיית הגב' הילי שמיר, אחראית תחום פדגוגיה באגף לקויות למידה והפרעת קשב בהשתתפות:
ד"ר שירלי הרשקו – מרצה וחוקרת באוניברסיטה העברית מאבחנת, מטפלת וסופרת
מר צבי יערי – פסיכולוג חינוכי בכיר, מנהל שפ"ח, יו"ר פורום דיאגנוסטיקה ומנהל שפ"ח
גב' לילי טלדן – מפקחת, ממונה על מערך האבחון וההתאמות, אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שירות פסיכולוגי ייעוצי, משרד החינוך
-
הכנס עסק בתחום לימוד המתמטיקה ותהליכי האבחון בתחום זה – מה בין זיהוי מאפיינים הגורמים לקשיים בלימוד המתמטיקה, לבין כאלה שמקורם בלקות נוירו-התפתחותית וגיבוש אבחנה מבדלת בין קושי/לקות או הפרעת למידה.
הרצאות מתוך הכנס
- "כלים שלובים" – תהליך גיבוש מדיניות משרד החינוך בטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב בתוכנית "מלקויות ללמידה", מרצה: הגב' דני ז'ורנו – מנהלת אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י.
- "לפצח את קליפת החשבון" – גישור בין מחקר לפרקטיקה להבנת השיח המתמטי, מרצה: הגב לילי טלדן – ממונה על מערך האבחון וההתאמות בתחום לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י.
- "התולעת והחרגול" – תהליך האבחנה המבדלת בתחום החשבוני, מרצה: הגב' הילה חיון, פסיכולוגית חינוכית מומחית ורכזת ארצית של התוכנית מלקויות ללמידה.
- "אבחון קשיי למידה בחשבון ובמתמטיקה" – הביטויים ההטרוגניים של קשיי למידה בחשבון, התמקדות ברמות הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות. מרצות: פרופ' אורלי רובינשטיין וגב הילי אדליין-לוי מהחוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י.ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה.
- "בגרות במתמטיקה או המרה?" – מידע חשוב והכרחי לכל העוסקים בתחום, מרצה: הגב' נרית נעמי כץ, מנהלת תחום מתמטיקה על יסודי במזכירות הפדגוגית.
- "אמונה באדם וכוחה של קהילה לגעת" – סיפור חיים, מרצה: מר חגי רזניק, מנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי.
- "בא לשכונה בחור חדש" – האבחון הפסיכודידקטי בעידן הוודקוק ג'ונסון, מרצה: הגב' שרון פילובסקי, פסיכולוגית חינוכית מומחית מדריכה, מרכזת הטמעת מבחן וודקוק ג'ונסון וחברת פורום פסיכודיאגנוסטיקה ולקויות למידה.
- "הכל בראש?" – יכולות קוגניטיביות ומודל CHC באבחון האינטגרטיבי, מרצה: הגב' הילה חיון, פסיכולוגית חינוכית מומחית ורכזת ארצית של התוכנית "מלקויות ללמידה".
-
תכנים מתוך הכנס
- מצגת הכנס לפסיכולוגים ומאבחנים: "מלקויות ללמידה" – איתור, התערבות ואבחון, 31.10.19
- זוויות ראייה ומה "שכלוא ביניהן" – מצגת | תמליל
- מכניזם נוירו-קוגניטיבי של עיבוד מספרים והתפתחות דיסקלקוליה, פרופ' אבישי הניק
- אנגלית כשפה זרה מאיבחון להתערבות, ד"ר ריטה זלצמן קוליק