מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

מלקויות ללמידה: התוכנית המערכתית

share
שתפו עמוד:
מלקויות ללמידה: התוכנית המערכתית

 פתח סרטון בחלון מוקפץ

"מלקויות ללמידה" היא התוכנית המערכתית לאיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה וקשב.

צוותי חינוך מדברים על התוכנית "מלקויות ללמידה"

  • תרבות ארגונית בשינוי (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)

  • שותפות חינוכית עם הורים (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)

  • ראיית התלמיד כמכלול (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)

  • התמקצעות בצמיחה (מתוך הכנס השני, פברואר 2021)

  • קריאה לקשב! (מתוך הכנס השלישי בנושא הפרעת קשב, דצמבר 2021)

  • מסלול להמראה (מתוך הכנס הרביעי, מרץ 2022)

כנסים משנים קודמות

  • כנס לצוותי חינוך מאבחנים ופסיכולוגים, העוסק בעולמם הרגשי של תלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב. הכנס מציג מודלים שעניינם תקווה ומסוגלות של התלמידים ושל צוותי החינוך המתמודדים עימם, כמו גם פרקטיקות וכלים ישומיים ליצירת מרחב מאפשר ומצמיח.

  • הכנס עסק במדיניות הפסיכו-פדגוגית של משרד החינוך ואגף שפ"י לעבודה עם תלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב, לקראת הרחבת התוכנית "מלקויות ללמידה" לבתי ספר נוספים בכל הארץ.

    קהל היעד של הכנס: צוותי חינוך, מפקחים ונציגי רשויות ואגפי חינוך (בתי ספר וותיקים וחדשים המצטרפים לתוכנית).

  • הכנס עסק בקידום תלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר – מדיניות ומחקר עדכני.
    הוצגו יישום מדיניות משרד החינוך ומחקרים עדכניים לקידום מענים תואמים לתלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר. כמו כן, ניתנו דגשים בצורך באבחנה מבדלת המתבססת על אינטגרציה עם מכלול הנתונים המאפשרים היכרות מעמיקה והערכת רמת הידע והביצוע של תלמידים אלה.

    קהל היעד בכנס זה: פסיכולוגים, מאבחנים מומחים בתחום לקויות למידה והפרעת קשב.

    הרצאות מתוך הכנס

  • הכנס עסק בתחום לימוד המתמטיקה ותהליכי האבחון בתחום זה – מה בין זיהוי מאפיינים הגורמים לקשיים בלימוד המתמטיקה, לבין כאלה שמקורם בלקות נוירו-התפתחותית וגיבוש אבחנה מבדלת בין קושי/לקות או הפרעת למידה.

    הרצאות מתוך הכנס

    • "כלים שלובים" – תהליך גיבוש מדיניות משרד החינוך בטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב בתוכנית "מלקויות ללמידה", מרצה: הגב' דני ז'ורנו – מנהלת אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י.
    • "לפצח את קליפת החשבון" – גישור בין מחקר לפרקטיקה להבנת השיח המתמטי, מרצה: הגב לילי טלדן – ממונה על מערך האבחון וההתאמות בתחום לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י.
    • "התולעת והחרגול" – תהליך האבחנה המבדלת בתחום החשבוני, מרצה: הגב' הילה חיון, פסיכולוגית חינוכית מומחית ורכזת ארצית של התוכנית מלקויות ללמידה.
    • "אבחון קשיי למידה בחשבון ובמתמטיקה" – הביטויים ההטרוגניים של קשיי למידה בחשבון, התמקדות ברמות הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות. מרצות: פרופ' אורלי רובינשטיין וגב הילי אדליין-לוי מהחוג ללקויות למידה ומרכז אדמונד י.ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה.
    • "בגרות במתמטיקה או המרה?" – מידע חשוב והכרחי לכל העוסקים בתחום, מרצה: הגב' נרית נעמי כץ, מנהלת תחום מתמטיקה על יסודי במזכירות הפדגוגית.
    • "אמונה באדם וכוחה של קהילה לגעת" – סיפור חיים, מרצה: מר חגי רזניק, מנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי.
    • "בא לשכונה בחור חדש" – האבחון הפסיכודידקטי בעידן הוודקוק ג'ונסון, מרצה: הגב' שרון פילובסקי, פסיכולוגית חינוכית מומחית מדריכה, מרכזת הטמעת מבחן וודקוק ג'ונסון וחברת פורום פסיכודיאגנוסטיקה ולקויות למידה.
    • "הכל בראש?" – יכולות קוגניטיביות ומודל CHC באבחון האינטגרטיבי, מרצה: הגב' הילה חיון, פסיכולוגית חינוכית מומחית ורכזת ארצית של התוכנית "מלקויות ללמידה".
  • תכנים מתוך הכנס