ידע תיאורטי ומחקרי
תכנים להעמקה
-
מיניות הינה היבט מרכזי באנושיות בני האדם, הבאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים: מין, מגדר, זהות ותפקיד, נטייה מינית, אירוטיקה, עונג, אינטימיות ורבייה. מיניות נחווית ובאה לידי ביטוי במחשבות, פנטזיות, תשוקות, אמונות, גישות, ערכים, התנהגויות, בהתנסויות, בתפקידים ובקשרים. בעוד שמיניות כוללת את כל המימדים הללו, לא תמיד כולם נחווים או באים לידי ביטוי. המיניות מושפעת גם מהאינטראקציה עם גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים, כלכליים, פוליטיים, תרבותיים, משפטיים, היסטוריים ורוחניים (ארגון הבריאות העולמי, 2006).
מיניות בריאה היא מצב של רווחה פיזית, רגשית, מנטאלית וחברתית; לא מדובר רק במניעת מחלות, בתפקוד לקוי או בחולשה. מיניות בריאה מצריכה גישה חיובית ומכבדת כלפי מיניות ויחסי מין, בנוסף לאפשרות להגיע למצב בו יחסי המין מענגים ובטוחים, נטולים אלמנטים של כפייה, אפליה ואלימות. כדי להגיע למצב שבו מיניות בריאה מושגת ומתוחזקת, עלינו לכבד, להגן ולהגשים את הזכויות של כל אדם בהקשר למיניות (ארגון הבריאות העולמי, 2006).
- התפתחות מינית נורמטיבית
- מיניות הגיע הזמן לדבר על זה - סיכום כנס יוני 2016
- שלבים בהתפתחות מינית נורמטיבית בקרב ילדים ונוער
- מיניות בגיל הרך - ביטויי מיניות אצל ילדים צעירים
- "הבנת ההתנהגות המינית בגיל הילדות - מה טבעי ובריא?" ד"ר טוני קוואנה ג'ונסון - תקציר
- מיניות בגיל ההתבגרות - תקציר הרצאתו של דוד בנאי
-
- רעיונות מרכזיים מהספר "אהבה באמריקה" מאת פ. קניציאן
- חוויית אלימות בין הורית בקרב ילדים - מודל היוריסטי. תקציר מאמר מאת: איזיקוביץ, וינשטוק ואנוש, 1998
- תהליכים דינאמיים בהתפתחות יחסים של שליטה וכוחנות בגיל ההתבגרות, זיו רז, 2009.
- אלימות במשפחה ובזוגיות
- על הקשר בין סגנונות אהבה ובין חוכמה (Wisdom), רן אלמוג, 2011
- קשה לומר שלום - כיצד להתגבר על פרידה מבן זוג, אריאלה מלצר, 2011
- "קשה כשאול קנאה" - קנאה מוגזמת בין בני זוג, אריאלה מלצר, 2011
- אהבה בשחור לבן - מאבקי כוח ושליטה בזוגיות, אריאלה מלצר, 2011
- כשהתבגרות פוגשת בזוגיות - היבטים פסיכואנליטיים, ד"ר רמי
טולמץ', 2006. - סימני האזהרה המוקדמים - נורות אדומות בקשר וביחסים
- היערכות מגיפת האיידס - מניעה וטיפול
- שאלות ותשובות בנושא נגיף האיידס
-
- מיניות ומגדר - דיון בזהות מגדרית
- מדיניות משרד החינוך בנושא הלהט"בי: בין "קלפים פתוחים" לבין חוזר מנכ"ל כנגד ההומופוביה, נטע ידיד, יעל רימון ושוש צימרמן, 'מפגש לעבודה סוציאלית 33, 2011
- אבני דרך בהתפתחות זהות של לסביות, הומואים וביסקסואלים בישראל, מחקר חוש"ן בשיתוף אוני' תל אביב, 2011
- ההיסטוריה של ההומוסקסואליות, ד"ר עמית קמה
- ציוני דרך - סקירה היסטורית של אירועים חשובים הקשורים להומוסקסואליות ולקהילה הלהטב"ית בישראל ובעולם
- התפתחות הזהות ההומוסקסואלית/לסבית ליאו בוסקילה
- גיבוש הזהות הלסבית/הומוסקסואלית, המודל של CASS, גיא שילה
- היבטים פסיכו-חברתיים וסיפוק צרכי מתבגרים הומו-לסביים, ד"ר עמית קמה
- תקצירי מחקרים על בני נוער הומו/לסביים וביסקבואלים, שרי לביא
- רשימת מקורות עדכניים על הומוסקסואליות, ד"ר עמית קמה
- נוער גאה במערכת החינוך: גורמי חוסן ומנגנוני התמודדות עם הומופוביה, אייל בן עמי ופרופ' רחל ארהרד, 2017
- The Schooling Experience of Lesbian, Gay, and Bisexual Youth in lsrael: Falling Below and Rising Above as a Matter of Social Ecology, Prof. Rachel Erhard & Eyal Ben-Ami, 2015
- קווים מנחים לפסיכותרפיה במטופלות/ים לסביות, הומואים וביסקסואליים: APA
- דברים שצריך לדעת - מילון שימושי בנושאים הקשורים להומוסקסואליות
- "זה לא אותו דבר כמו שלימדו אותנו", הילית דותן
- קרובים רחוקים - דתיים הומולסביים בחברה הדתית, זאב שביידל
- ספרות מומלצת
-
- דימוי גוף - רציונאל לעבודה ייעוצית-חינוכית
- הקשר בין דימוי גוף דימוי עצמי ומיניות - מצגת
- דימוי גוף וחווית הגוף בקרב בני נוער בעלי נטיות התאבדות, מירית שני סלע, 2007
- עיצוב הגוף וחיטוב הזהות: ייצוגי הגוף בטלוויזיה המסחרית, ד"ר דליה לירן-אלפר וד"ר עמית קמה, מכון חיים הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה, אוניברסיטת תל אביב, מאי 2007
- "חולצת בטן, נועה רוצה להיות רזה: אמא של נועה רוצה להיות רזה" מאת עינת לב אר וסמדר וינברג, 2007
- כמה נמוך אפשר לרדת, נעמה אברמוביץ, 2004
- מיטת הקסם, מירב מור-אופיר, 2002
- דימוי גוף - שאלות ותשובות
- הפרעות אכילה - מדריך ליועץ ולפסיכולוג בית הספר
-
אדם בעל צרכים מיוחדים צריך וזכאי לבטא ולממש את צרכיו מיניים והחברתיים, כאחד האדם. במקרים רבים תחום המיניות מהווה דווקא את התחום הבריא ביותר בתוך אישיותו של האדם בעל הצרכים המיוחדים. היכולת לממש תחום זה בכבוד, בעצמאות ומתוך בחירה אישית משפר את איכות החיים של כל אדם. יחד עם זאת, ישנם קשיים ספציפיים המופיעים באוכלוסיות אשר לומדות במסגרות החינוך המיוחד שיש לתת עליהם את הדעת. קשיים הבאים לידי ביטוי לרוב בתחום המיני- חברתי. קשיים אלה כוללים קשיים בקליטה והבנה של נורמות חברתיות, קשיים בתקשורת מילולית תקינה וברורה, קשיים בהתמודדות עם מצבי תסכול, קשיים בהתמודדות עם דחייה חברתית, לעיתים קשיים ברכישת ידע באופן עצמאי, חוסר מודעות לזכויות וצרכים מיניים ועוד. בנוסף לקשיים אלה ישנם גם קשיים סביבתיים של חוסר פרטיות וחוסר במרחב אינטימי אישי במקרים רבים. למשל אנשים עם נכויות פיזיות או מגבלויות התפתחותיות אשר זקוקים לליווי לשירותים ועזרה במקומות אינטימיים ועוד.
כל הקשיים האלה ורבים אחרים מגבירים מאוד את הסיכון לפגיעה מינית. ישנו תיעוד ברור שילדים בעלי צרכים מיוחדים נוטים להיות קורבנות של ניצול מיני באחוזים גבוהים. מציאות זו מחייבת את מערכת החינוך המיוחד לספק את התמיכה הנדרשת, על ידי חינוך מיני- חברתי מותאם, באמצעות פיתוח "שיח הרלוונטי מותאם" לאוכלוסיות הייחודיות. החינוך המיני- חברתי בבתי הספר נועד לתמוך ולחזק את היכולות של התלמידים, במטרה לאפשר ביטוי של מיניותם הטבעית באופן בריא ונכון להתפתחותם האישית ולסביבתם וכן לסייע להם ליצור קשרים חברתיים ואישיים משמעותיים ולמזער סיכונים לניצול ופגיעה.
- נושאים שיש לכלול בתכנית התערבות בתחום המיניות בחינוך המיוחד, גבו וייס וידידה לחובר
- סוגיות בזוגיות ובמיניות בחינוך המיוחד, ד"ר רונית אלוני - סיכום: דן פולק וגבו וייס
- סוגיות אתיות בייעוץ ובחינוך למיניות בחינוך המיוחד, גב' רונית ארגמן - סיכום: דן פולק
- פיגור קשה ועמוק, ד"ר דליה ניסים - סיכום: דן פולק
- מיניות ולקויי שמיעה, גב' תמי שלו - סיכום: רונית יצקר
- מיניות והפרעות התנהגות, גב' רונית ארגמן
- ספרציה - אינדיווידואציה: השלכות להבנת התפתחות של ילדים עם נכויות התפתחותיות, גבו וייס
- שלבים בהתפתחות התנהגות מינית חברתית בילדות, סיכום לעברית - גבו וייס
- היכולת של בוגרים עם מוגבלויות אינטלקטואליות להסכמה מודעת לקיום יחסי מין סיכום לעברית - גבו וייס
- דימוי עצמי פגוע - סוג של נכות, סיכום לעברית - גבו וייס
- הקשר בין ניצול מיני בקרב ילדים לבין התנהגות מינית מסתכנת: תפקידם של נטיות לדיסוציאציה, עיבוד מידע ומכניזמים של קבלת החלטות נורמטיביות לגבי התנהגות מינית, סיכום לעברית - גבו וייס
- מיניות ונכות - העדר שיח על עונג, סיכום לעברית - גבו וייס
- המפגש הבין אישי בתחום המיניות עם הורים לילדים עם מגבלות, ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה
- הורים לילדים עם נכויות התפתחותיות כמחנכים למיניות, סיכום לעברית - גבו וייס
- מודל Improve and Care - התייחסות לאוננות בלתי הולמת אצל אנשים עם מגבלות קוגניטיביות חמורות, גבו וייס
- עבודה עם הורים בתחום המיניות בחינוך המיוחד, סיכום הרצאתה של ד"ר רונית אלוני בכנס ארצי - מיניות בחינוך המיוחד, תשס"ה, סיכם - דן פולק
- קשיים בהתפתחות ההתקשרות הורה - ילד עם נכות, גבו וייס
- הורות לילד עם נכות התפתחותית השלכות למיניות, גבו וייס
- חינוך מיני-חברתי בחינוך המיוחד, מדיניות ועקרונות, סוזנה רייף-רוזנברג
- תכנית מעגלים ע"פ Kempton, W., 1983
- רקע, סוזנה רייף-רוזנברג
- סיכום תפיסת תכנית מעגלים, סיכם - גבו וייס
- הצעה להוספת מעגל ורוד לאינטימיות משפחתית, גבו וייס
- הערכת תכנית מעגלים לאחר 10 שנים, סיכום - ידידה לחובר
-
- מאפייני התופעה, שוש צימרמן
- הקושי בהכלת הקטבים - הפוגע/ת והנפגע/ת בתוך בית הספר, שוש צימרמן
- טראומה בגיל הילדות, ד"ר אלי זומר
- קטינים פוגעים מינית: אסופת מאמרים ותיאורי מקרה. ערכה: שוש צימרמן
- מעגל הפגיעה המינית. המודל פותח על ידי Lane & Zamora. תמצית המאמר נכתבה ע"י שוש צימרמן
- מילון מושגים עבירות מין
- אפיון דפוסים של תפיסות וחוויות של תלמידי חטיבות הביניים ביחס להטרדה מינית בין תלמידים, נועה שוהם
- חשיבות מערכת התמיכה החברתית להתמודדות במצבי לחץ; קפלן, ג'ראלד (מתוך 'חוסן נפשי', ארהרד ואלדור, 1990, משרד החינוך)
- פגיעות מיניות ברשת – דור ה"S" / חן קצביץ' פרסלר (פורסם במסגרת הדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל)
- בני נוער ברשת- מסוכנות והזדמנות לטיפול / ד"ר עידית מני איקן, דנה רוזן, ענת מרמור, טל ברגר טיקוצ'ינסקי
- סקסטינג בקרב מתבגרים בישראל / ד"ר מיכל דולב כהן וד"ר צמרת ריקון (פורסם בכתב העת "הייעוץ החינוכי" - כתב העת של אגודת היועצים החינוכיים בישראל)
- מיניות של מתבגרים בעידן הדיגיטלי / לי ראובני בר דוד (פורסם בביטאון "אפשר" לעובד החינוכי- סוציאלי, גיליון מס' ,28 מאי 2017)
- צילום עצמי או צילום לעצמי / ד"ר מירן בוניאל-ניסים (פורסם בביטאון "אפשר" לעובד החינוכי- סוציאלי, גיליון מס' 28, מאי 2017)
- רשת ללא ביטחון: תופעת האלימות המינית ברשת האינטרנט ובמדיה החדשה בישראל (2015) / פורסם במסגרת הדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל)
- ביטאון עמותת "אפשר" – המציאות הווירטואלית – היבט חינוכי טיפולי בקרב ילדים ובני נוער במצבי סיכון