מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

התמודדות עם מצבי פרידה וגירושים

share
שתפו עמוד:
התמודדות עם מצבי פרידה וגירושים

ילדים להורים גרושים

מחברות: דורית אלדר-אבידן, חוה ברנע
הוצ' משרד החינוך, השירות הפסיכולוגי–יעוצי, ירושלים, תשס"ב, 2002

החוברת מספקת ידע תיאורטי על תופעת הגירושין, על השפעתה על הילדים ועל ההורות בגירושין. מה תפקידו של בית הספר בטיפול בילדים גרושים, מהו ההיבט החוקי, מהם השירותים הסוציאליים והטיפוליים העומדים לרשות המשפחות והילדים.

כמו כן מספקת החוברת כלים לחדר המורים כיצד להתייחס לילדים להורים גרושים באמצעות מצבים לימודיים חינוכיים וחברתיים בבית הספר, באמצעות שימוש בטקסטים ספרותיים מתוך תכנית הלימודים, קווים מנחים לשיחה ראשונה עם התלמיד/ה שהוריהם מתגרשים, קווים מנחים לשיחה ראשונה בין המחנך/ת לבין הורי התלמיד/ה הנמצאים בתהליך גירושין.

החוברת ניתנת להורדה בשלושה חלקים לפי החלוקה הבאה:

תכנים נוספים

שאלות ותשובות בנושא גירושין

שאלה 1
  • ככלל המדיניות שלנו היא לערב את שני ההורים בחיי ילדו במוסד החינוכי. לילד יש שני הורים ולכן חשובה מעורבות שניהם בחיי ילדם למען התפתחותו הרגשית התקינה של הילד. רק במקרים בהם האב (כאשר האם היא ההורה המשמורן) יגיש בקשה בכתב לקבל עותק של המידעים השונים שנשלחו לאם הוא יקבל אותם, מאידך אין זה מונע מהמוסד החינוכי להמשיך את המשך הקשר עם שני ההורים כאמור בחוזר.

שאלה 2
  • המוסד החינוכי אינו מהווה זירה למפגשים בין הורים לילדיהם. המוסד החינוכי אינו יכול להתערב בהסדרי שהות של הילדים והוריהם, יש להשאיר זאת באחריות הבלעדית של ההורים ובית המשפט ולכן אין לאפשר להורים לערוך מפגשים עם ילדיהם בתחום המוסד החינוכי.

שאלה 3
  • האמור בחוזר נכון לכל מי שלומד במערכת החינוך מגיל הגן ועד סיום לימודיו בביה"ס.

שאלה 4
  • כאשר יש משמורת משותפת המוסד החינוכי אמור לספק לשני ההורים במקביל מידע שהוא מעביר, אלא אם כן הם עדכנו שהם מעוניינים בסידור שונה.

שאלה 5
  • המוסד החינוכי אינו יכול לקבל החלטות במקום בית המשפט, לכן לא ניתן למנוע מן האב מידע לגבי מצבה הלימודי של בתו והזמנתו לאירועים בהם מעורבים ההורים המתקיימים בביה"ס. במקרה של ספק מומלץ להיוועץ ברווחה.

שאלה 6
  • אין לאפשר להורים להפריע בכל דרך שהיא להתנהלות התקינה של הגן ו/או הכיתה.במידה וההתנהלות כזו חוזרת על עצמה יש להפעיל את כל הגורמים הרלוונטיים: פקוח, ייעוץ, רווחה ולמנוע הישנות המקרה.

שאלה 7
  • ככלל חל על התלמידים חוק חינוך חובה, אי לכך ההורים אינם יכולים להוציא את ילדיהם מהמוסד החינוכי לפני סיום יום הלימודים ללא סיבה מוצדקת כגון: פנייה לטיפול רפואי שלא ניתן לקיימו אחה"צ. אין לאפשר להורים להיכנס לכיתות ולהוציא את התלמידים מהמוסד החינוכי לפני סיום יום הלמודים. המוסד החינוכי אינו יכול להוות זירה למאבקי כוח בין ההורים.

שאלה 8
  • כעקרון לא, אלא אם בית המשפט קבע אחרת. כל אחד מההורים צריך להכיר את עקרי החוזר ואת ההמלצה לערב את שני ההורים בחיי ילדם במוסד החינוכי פרט למקרים בהם בית המשפט הורה אחרת. יש לעשות זאת באסיפות הורים ולהדגיש זאת במפגשים אישיים של המחנך/כת עם כל אחד מההורים הפרודים או הגרושים. למען הסדר הטוב מומלץ לערוך כל דבר בשקיפות מלאה. חשוב להימנע ממצב בו מידע מסוים נימסר להורה אחד ולאחר לא, פרט למקרים בהם זו החלטה משותפת של כלל הגורמים הטיפוליים המוסמכים לכך במוסד החינוכי.