צוות לשעת חירום (צל"ח)
הקדמה
שלב ההתערבות המקדימה מאופיין בבניית "שִגרת חירום". במסגרת זו על בית הספר לבחור ולהכשיר "צוות לשעת חירום" (צל"ח), אשר מוטלת עליו האחריות הארגונית, הניהולית והטיפולית לנעשה בבית הספר בשעת חירום
יש לדאוג לחלוקת תפקידים ואחריות בין נושאי התפקידים השונים בצל"ח, בין אם מתוך צוות בית הספר ובין אם מחוצה לו.
בעת חלוקת התפקידים יש לבחור בקפידה אנשים בעלי נכונות לקחת חלק בצוות לשעת חירום, בעלי יכולת עמידה במצבי לחץ ויכולת עבודה בצוות. מעבר לכך, יש לשקול בעת חלוקת התפקידים יכולות וכשרים אישיים בהתאם לדרישות התפקיד השונות.
למותר לציין כי מדיניות ההתערבות בעת חירום מצריכה שילוב של כמה גורמים ברשות המקומית הנמצאים בזיקה ישירה אל בית הספר, כגון השירות הפסיכולוגי-חינוכי, מחלקת החינוך, שירותי הרווחה ברשות, קציני ביקור סדיר, קציני ביטחון ועוד. שיתוף פעולה בין גורמי הטיפול/ההתערבות השונים הכרחי מן מההיבט המקצועי ומן ההיבט המערכתי.
יש, על כן, להביא לגיבוש מדיניות התערבות מוסכמת ומתואמת הנגזרת מהתנאים הספציפיים והאפשרויות ברשות המקומית או האזורית אליה שייך בית הספר.
כל אחד מגורמים קהילתיים אלו יגדיר את הקצאת משאביו ותחומי אחריותו, דרכי התקשורת, הנהלים והעברת המידע. אין, ככל הנראה, תחליף ליצירת קשר בין-אישי בין מנהל בית הספר ומנהלי השירותים הקהילתיים.
בכינוס הגורמים הקהילתיים יש להגיע אל:
- יצירת שפה מקצועית משותפת, כולל אימוץ או בניית מודל עבודה מוסכם;
- תיאום וקביעת מדיניות מנחה ונהלים כתובים כבסיס לשיתוף פעולה בעת אסון;
- חבירה לתרגיל הדמייה קהילתי של פעילויות בעת חירום לבדיקת היישומיות של אלה בתנאים הקרובים ביותר לתנאי חירום מעשיים.
ייעוץ להקמת הצוות וסיוע מההיבט המקצועי אמור מנהל בית הספר (כראש הצל"ח) לקבל מיועץ בית הספר, פסיכולוג בית הספר וממנהל השירות הפסיכולוגי-חינוכי (או מי שמונה מטעם מנהל השירות לצורך זה). גם בתי ספר שאין בהם פסיכולוג ויועץ אמור מנהל בית הספר לפנות אל השירות הפסיכולוגי ברשות לקבלת ייעוץ וסיוע מקצועי. כאשר בתי הספר קטנים, ראוי שמספר מנהלי בתי הספר יחברו יחדיו לשם סיוע הדדי בבניית המערך ולשם ארגון הצל"ח. כמו כן יש מקום לשתף גני ילדים סמוכים לבית הספר ולשלבם ככל הניתן במערך ובהערכות.
דוגמא לחלוקה (מומלצת) של נושאי תפקיד על-פי תיאורי תפקיד
-
-
-
-
-
- עריכת רישומים של צרכים מיוחדים לאוכלוסיית בית-הספר (לדוג': סוג דם מיוחד לתלמיד, רגישות לתרופות)
- אחריות על ציוד עזרה ראשונה בבית-הספר, תקינותו וריענונו
- דיווח של צרכים שיגרתיים ו/או מיוחדים של ציוד רפואי לסגן מנהל בית-הספר (סגן ראש הצל"ח)
- מתן עזרה ראשונה בעת הצורך, עד להגעת צוותי חירום רפואיים
- העברת מידע רפואי רלוונטי לצוותי החירום בעת הגעתם
-
- הכנת ציוד נדרש לעת חירום בהתאם להחלטות הצל"ח וחוזרי מנכ"ל
- אחריות על ציוד כללי בבית הספר, תקינותו וריענונו (מטפי כיבוי-אש)
- דיווח על צרכים שגרתיים ו/או מיוחדים ובציוד בפני סגן מנהל בית-הספר (סגן ראש הצל"ח) לדוג': הוספת נקודות למערכת הכריזה
- הכשרת המקלט ואחזקתו השוטפת
- בעת חירום: פינוי והכשרת מקום לאנשי התקשורת
-
-
-
בעת הרכבת רשימת חברי צל"ח (צוות לשעת חירום) הבאים מחוץ לבית הספר יש להעלות את הנושאים הבאים
- זיהוי ומיון מתנדבים: זיהוי צרכים והצבת מתנדבים בעת צורך מזוהה (כגון: עבודות מזכירות, פיתוח חומרי למידה/תוכניות למידה, אמנות לגווניה).
- כמה כוח אדם מקצועי ניתן לגייס מבחוץ?
- מיון המתנדבים על-פי תפקיד, יכולות ניסיון קודם, וכו':
- הכשרה פורמלית.
- אימון ספציפי וניסיון בהתערבות בעת אסון.
- מיומנויות תקשורת לקבוצות אתניות (בעיקר: עולים חדשים).
- מיומנויות/ התמחות באוכלוסיות ספציפיות (ילדים צעירים, חינוך מיוחד, עולים חדשים וכו').
- שילוב מתנדבים עם התמחויות כמו - מקצועיות (כגוון: עזרה ראשונה).
- בדיקת זמינות: עד כמה מהר ניתן לאתר, לגייס ולהביא את אותם אנשים למקום האירוע: דרכי תחבורה, איתור אתרי התמקמות וכו': למשך כמה זמן ניתן לנצלם (כמה שעות בפועל הם יכולים לעזור).
- נוהלי זימון, ריכוז ופיזור.
- דרכי חבירה לבית-הספר והשתלבות המתנדבים בו (כינוס, הדרכה, תִגמול לא כספי בהתערבות המקדימה וכו').
תרגילי חירום
- תרגיל חירום ארצי (19-23.2) בדגש על תלמידים עם מוגבלות
- מסמך רצף פעילויות להטמעת צל"ח במוסד החינוכי + מצגת מלווה
- סימולציה לאימון הצל"ח הבית-ספרי, פגיעת טיל במוסד החינוכי בזמן הלימודים, לקראת תרגיל ארצי 3.3.2020
- תרחיש רעידת אדמה - "סימולציית שולחנות" לאימון צוות הניהול במוסד החינוכי לנהל בחירום 14.2.2017. הנעת צל"ח, משוב לצל"ח