המגן החברתי: התמודדות חינוכית במקרה של דחייה חברתית

אנשי חינוך ומטפלים מתמודדים לא פעם עם תופעות של דחייה חברתית בקבוצת בני הגיל, בכיתה, בבית הספר, בתנועת הנוער וכדומה. במקרים רבים מלווה הדחייה החברתית בתופעות קשות, כמו נידוי וחרם, לעג מתמשך, הצקות ואף התעללות מילולית וגופנית. לעתים קרובות עולה השאלה כיצד לטפל בבעיה זו ומה צריך להיות מוקד ההתערבות הראשוני בטיפול (יעל אברהם).
מסמך זה נועד לספק לצוותים החינוכיים כלי עבודה מובנה ושיטתי להתמודדות עם מצבי דחייה חברתית וחרם. "המגן החברתי" מציע מתווה פעולה ברור, החל משלב הזיהוי והאבחון הראשוני, דרך ההתערבות המיידית ועד לבניית תכנית התערבות ארוכת טווח. חשיבותו של "המגן החברתי" טמונה ביכולתו לספק מענה מקיף, רב-מערכתי ומדורג, תוך התייחסות הן לפרט והן למערכת הכיתתית כולה.
"המגן החברתי" נבנה מתוך תפיסה הרואה בהתערבות מוקדמת ומערכתית מפתח למניעת הסלמה והחרפה של מצבי דחייה חברתית, והוא מדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים - צוות חינוכי, יועצים, פסיכולוגים, הורים ותלמידים.