מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
חזרה לרשימת הכלים

ח.ב.ר.י.ם

share
שתפו עמוד:
ח.ב.ר.י.ם
קהל יעד: תלמידים יסודי, תלמידים חטיבת ביניים
סוג הכלי: סדנא
מיומנות: מודעות חברתית, התנהלות חברתית

מפגשים קבוצתיים לפיתוח מיומנויות חברתיות לבתי הספר היסודיים

תלמידי בית הספר היסודי נמצאים ב"גיל החביון", קרובים מאוד לחברת השווים ולקבוצת הכיתה, עסוקים בפיתוח קשרים חברתיים משמעותיים ומגבשים את זהותם החברתית בזיקה לתפקידיהם כתלמידים וכחברים לספסל הלימודים.

מתוך כך חשוב להעניק לתלמידים תחושת שייכות חברתית, כלים לקידום קשרים חברתיים ולהשקיע רבות גם בעולמם הבינאישי וביכולות שלהם ליצור ולהחזיק קשרים חברתיים, להתמודד עם קונפליקטים, פרידות, שינויים ואף עם עימותים חברתיים.

בעזרת תרגול המיומנויות החברתיות וקידום השיח על שייכות ולכידות חברתית יכול איש החינוך לקדם את תלמידיו ולסייע להם באופן פרטני, קבוצתי וכיתתי.

תוכניות התערבות קבוצתיות, כדוגמת "קבוצת ח.ב.ר.י.ם" הן משמעותיות במיוחד שכן הן מזמנות לתלמידים למידת עמיתים, תחושת אוניברסליות, אימון ומשוב חברתי, בתנאים מוגנים ובמקום בטוח.

במהלך המפגשים התלמידים יתרגלו מיומנויות חברתיות; יצירת קשרים חברתיים, ראיית האחר מתוך אכפתיות, יחוו תחושת שייכות ויחד ואף יחשבו כיצד להעביר את החוויה הטובה גם לשאר חברי הכיתה.

מפגשים קבוצתיים לפיתוח מיומנויות חברתיות לתלמידי חטיבת הביניים

גיל חטיבת הביניים, גיל ההתבגרות, הוא שלב התפתחותי משמעותי.  במהלך תקופה זו, חווים  המתבגרים שינויים גופניים, רגשיים, מנטליים וחברתיים, לצד תהליכי גיבוש זהות אישית ומציאת מקומם בחברה. לאורך תקופת ההתבגרות המיומנויות החברתיות מתפתחות ומעמיקות, ככל שמעמדה של קבוצת השווים הולך ומתחזק בקרב המתבגרים. תהליך ההתבגרות כרוך באתגרים רבים כגון התמודדות עם השינויים הגופניים והרגשיים, העמקת המודעות העצמית כחלק מפיתוח הזהות האישית, תהליכי הפרדות לקראת עצמאות, בניית קשרים חברתיים משמעותיים, התמודדות עם משימות חברתיות ובין אישיות ועוד.

מתוך כך חשוב להעניק לתלמידים תחושת שייכות חברתית, לעזור להם לפתח כלים לקידום קשרים חברתיים תואמי גיל, ללוות אותם בהתמודדויות בעולמם הבינאישי ולחזק את יכולותיהם ליצור קשרים חברתיים, להחזיק קשרים חברתיים, להתמודד עם קונפליקטים, פרידות או שינויים ואף עם עימותים חברתיים.

בעזרת תרגול המיומנויות החברתיות ושיח על שייכות ולכידות חברתית יכול איש החינוך לקדם את תלמידיו ולסייע להם באופן פרטני, קבוצתי וכיתתי.

תכניות התערבות קבוצתיות, כדוגמת "ח.ב.ר.י.ם" הן משמעותיות במיוחד שכן הן מזמנות לתלמידים למידת עמיתים, תחושת אוניברסליות, אימון ומשוב חברתי בתנאים מוגנים ובמקום בטוח.

במהלך המפגשים יתרגלו התלמידים מיומנויות חברתיות; יצירת קשרים חברתיים וראיית האחר מתוך אכפתיות. התלמידים יחוו תחושת שייכות ואף יחשבו כיצד "להעביר הלאה" את החוויה הטובה גם לשאר חברי הכיתה.