מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

תוכניות התערבות

share
שתפו עמוד:
תוכניות התערבות

תוכניות התערבות המיועדות לטפל באוכלוסיית התלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב במערכת הבית ספרית ובקהילה

מערכת החינוך מתמודדת עם הצורך במתן מענה מקצועי לקידום התלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב. במטרה לסייע במשימה זו מוצעות תוכניות ייעודיות המעניקות כלים, מיומנויות, מידע והעמקת המודעות בנושאים אלו – ברמת הפרט והמערכת. יש לציין כי בניגוד לעבר שבו עיקר הדגש היה על זיהוי ומתן אבחנה, כיום ניתן משקל רב לעצם התהליך עד לקביעת האבחנה של הפרעת למידה ספציפית (Specific Learning disability) באמצעות מגוון ההתערבויות עם התלמיד ותהליך התקדמותו (RTI). ההבנה כיום היא שיש לשים דגש על תהליך שמאפשר פיתוח לומד עצמאי וכולל בתוכו מענה לשלושת המעגלים – לימודי, חברתי/התנהגותי ורגשי.

מדובר במגוון תוכניות מערכתיות המיועדות לכלל המוסד החינוכי / תלמידי השכבה ותוכניות המיועדות לטיפול והעצמת תלמידים המאותרים עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב.

בתהליך בחירת התוכנית הצוות החינוכי מפעיל שיקול דעת על מנת להתאים את רמת ההתערבות והמעגל שדרכו נכון לעבוד, תוך התאמת ההתערבות למשאבים הקיימים.

יש להתייחס למספר היבטים:

  • האם התוכנית מתאימה למבנים הארגוניים הקיימים ולהון האנושי המצוי במוסד החינוכי? האם בית הספר יוכל לעמוד בדרישות התוכנית?
  • האם התוכנית כוללת שלב של פיתוח מקצועי לקבוצת מובילים מתוך בית הספר? האם שלב זה נחוץ לבית הספר?
  • האם התוכנית מנגישה את הידע בדרך חווייתית ותוך תרגול המיומנויות?
  • האם יש בתוכנית התייחסות להיבטים הרגשיים של המורים והתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב לצד עיסוק והכשרה בתוכני הוראה-למידה מתאימים?
  • האם התוכנית פועלת לחיבור השותפויות מורה-תלמיד-הורה?

טבלה מפורטת של תוכניות התערבות המיועדות לטפל באוכלוסיית התלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב במערכת הבית ספרית ובקהילה

אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה בהשקה לתחומי דעת

תוכנית "משיקים" הינה תוכנית העוסקת באמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ו/או עם לקויות למידה והפרעת קשב בהשקה לתחומי דעת. התוכנית פותחה תוך שיתוף פעולה בין אגף לקויות למידה למזכירות הפדגוגית והיא תוצר של חבירה בין מומחים מתחום לקויות למידה לבין אלה מתחמי הדעת לשם יצירת שפה משותפת העוסקת בהתאמת ההוראה לתלמידים מתקשים ועם לקויות למידה. חשוב לציין כי על אף שהכלים מכוונים לתלמידים עם קשיים או לקויות למידה, כלל התלמידים בכיתה יוצאים נשכרים מכלי ההתערבות שמוצעים בסדנאות.

הנחת יסוד של התוכנית היא שהוראת תלמידים אלה נעשית בכל שיעור ובכל תחום דעת וכי הדמות המרכזית שעוסקת במלאכת ההוראה היא המורה.

"לגעת מבעד לשריון"

התוכנית "לגעת מבעד לשריון" היא תוכנית הכשרה והעצמת מורים ומתן כלים לקידום תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז. בתהליך ההכשרה ניתנים כלים להתערבויות פדגוגיות, התנהגותיות ורגשיות תוך העלאת המודעות והידע בנושא הפרעת קשב. התוכנית מכשירה צוות בית ספרי רב-מקצועי להובלת כלל המורים בהיבטים הרגשי, ההתנהגותי והדידקטי. היא מועברת לרוב על ידי צוות בית ספרי מוביל – הכולל יועץ, רכז פדגוגי ופסיכולוג בית הספר. הצוות המוביל מנחה מפגשים לכל צוות המורים.

תוכנית "לגעת מבעד לשריון" נבנתה על ידי מיטב המומחים בתחום ובשיתוף עמותת "ביחד". מטרתה להקנות כלים יישומיים למערכת הבית ספרית ובעיקר למורים להתמודדות עם תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז. לתוכנית מארז הדרכה מגוון הכולל: סרט תיעודי, מצגת מידע, חומר תיאורטי וכלים ליצירת תהליכי עבודה של מורים והורים.

התוכנית מעודדת שיח בין עולמו הפנימי למעטפת חייו של התלמיד עם הפרעת קשב (ADHD). התוכנית מקנה למערכת הבית ספרית ובעיקר למורים ידע, כלים ואופני התמודדות עם התלמידים תוך מיפוי הדרכים להתמודדות עם תהליך ההוראה בכיתה ומתן אסטרטגיות מתאימות.

הכשרת המורים מתמקדת בשלושה מוקדים:

  • הרחבת הידע על הפרעת קשב וריכוז בהיבט אישי ומקצועי;
  • שינוי עמדות על תלמידים עם הפרעת קשב וריכוז, היכרות עם איכות החשיבה האחרת של התלמיד, דרכי תקשורת משמעותית עם התלמיד;
  • כלים התנהגותיים ופדגוגיים לניהול כיתה עם תלמידים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

חוברת "לגעת מבעד לשריון"

תוכנית "אני יכול להצליח"

התוכנית פותחה במשותף על ידי האגף ללקויות למידה והפרעת קשב במשרד החינוך, המרכז הבינתחומי ובסיוע קרנות של המוסד לביטוח לאומי.

מטרת התוכנית: יצירת תשתיות מקצועיות בית ספריות מתמשכות לקידום והעצמת תלמידים מתקשים ועם לקויות למידה והפרעת קשב. זאת, על ידי שינוי מסלול ההתפתחות של תלמידים אלה ויצירת תשתית מקצועית-פדגוגית במוסד החינוכי היכולה להתמודד בהצלחה עם קשייהם של התלמידים ולקדם אותם להשגת יעדיהם. התוכנית מספקת לאנשי חינוך, לתלמידים ולהורים כלים המקדמים ומפתחים את התפקודים הניהוליים, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי.

התוכנית מסייעת בקידום התפתחות לימודית, רגשית וחברתית תקינה של בני נוער עם לקות למידה, בצמצום נשירה סמויה שלהם ממערכת החינוך, ובחיזוק גורמי חוסן אישיים ומשפחתיים. נוסף על כך, התוכנית מסייעת בבניית תהליכי התמקצעות של הצוות החינוכי-ייעוצי בבית הספר והצוות הטיפולי.

התוכנית מציעה טיפול בגישה המערכתית המשלבת עבודה עם אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה והרפואה, החינוך והמשפחה.

מודל התוכנית מבוסס מחקר ובנוי מיצירת תשתית ארגונית מתאימה בבית הספר, ביצוע תהליך איתור מקיף במסגרת בית הספר, הכשרת פסיכולוגים והכשרת הצוות החינוכי-ייעוצי לעבודה בהתאם לעקרונות המנחים את המודל, וכן עבודה פרטנית וקבוצתית עם התלמידים לצורך חיזוק גורמי החוסן המרכזיים בתחום הרגשי, ההתנהגותי והאקדמי. תהליך העבודה מתבצע על ידי אנשי המקצוע והצוותים החינוכיים בהתאם לפרוטוקול דידקטי ורגשי שפותח במסגרת התוכנית.

תוכנית "אני יכול להצליח" (א.י.ל)

קבוצות רגשיות

לאורך השנים אגף לקויות למידה והפרעת קשב יזם, תמך וליווה את הכשרתם של למעלה מאלף פסיכולוגים ויועצים חינוכיים ברחבי הארץ כמנחים של קבוצות רגשיות לתלמידים עם לקויות למידה וקשב והוריהם. כפועל יוצא, האגף גם אחראי להפעלתן של קבוצות אלה בגילאי יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה בבתי ספר רבים.

לקויות למידה והפרעת קשב משפיעות על מספר מעגלים בחייו של התלמיד: לימודי, חברתי, התנהגותי ורגשי. על כן, התוכנית מתייחסת למעגלים אלו ומתמקדת בתהליך ובתוצאותיו.

מטרות התוכנית

  1. מודעות וקבלה עצמית של תלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב.
  2. הקניית מיומנויות להתמודדות מיטבית עם תסכולים והעצמת התלמידים, תוך דגש על הקניית מיומנויות המסייעות לתלמיד במיקוד שליטה פנימי.

ההתערבות המוצעת עבור התלמידים עם לקויות למידה וקשב היא קבוצתית-טיפולית המתבססת על כוחה התרפויטי והמעצים של הקבוצה ומתמקדת בהיבטים רגשיים של תלמידים אלה. האינטראקציה הבין-אישית בקבוצה מסייעת ומרכזית בתהליך הטיפולי. העבודה מבוססת גם על גישות דינמיות Interpersonal therapy (יאלום ומולין לשץ, 2006, טיפול קבוצתי: תאוריה ומעשה). ההשתתפות בפעילות מסוג זה מאפשרת לתלמיד להקשיב ולהיחשף לקשיי חבריו מחד, ומאידך לרכוש אופני התמודדות שונים. כמו כן, היא מסייעת לו בהתמודדות עם קשייו הלימודיים ועם בעיות רגשיות וחברתיות המתלוות לקשיים הללו ולחוויות המתמשכות של התסכול. פעילות ענפה זו מעוגנת בידע מחקרי ותיאורטי רחב (שכטמן, 2002: ייעוץ וטיפול קבוצתי בילדים ומתבגרים – תיאוריה, מחקר וטיפול) ונתמכת גם בעדויות ותיאורים של אנשי המקצוע של שפ"י בבתי הספר בנוגע לחשיבותן ומשמעותן של התערבויות אלה עבור התלמידים.