התפתחות מקצועית
הקדמה
הייעוץ החינוכי הוא מקצוע מסייע המתאפיין במכוונות אקדמית מקצועית ונשען על תחומי ידע רב תחומיים ובין תחומיים, פילוסופיה של החינוך, תהליכי למידה והוראה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה וייעוץ ארגוני. בין תחומיות זו מעניקה לייעוץ את ייחודו ומאפשרת ליועץ לראות את המציאות במערכת החינוכית על כל רבדיה.
היועצים החינוכיים נדרשים ללמוד ולהתפתח מקצועית במהלך כל שנות עבודתם, כדי להבטיח שירות ייעוצי מיטבי, פיתוח והטמעה של תכנים ותהליכים חדשים, תמיכה וליווי של צוותי חינוך לאורך השנים. המתווה שלפניכם משקף תפיסה זו ומאפשר יישום מיטבי של תהליכי התפתחות בייעוץ ומבטא את ההבנה כי קיימים מבנים ארגוניים שונים להתפתחות מקצועית בהתאם לשלב ההתפתחותי והמקצועי של כל יועץ.
הכשרה טרום תפקידית
ההכשרה הטרום תפקידית מתקיימת במוסדות להשכלה גבוהה. יועצים נדרשים לתואר שני בייעוץ חינוכי ולתעודת הוראה בכדי להציע את מועמדותם לעבודה.
התוכניות לתואר שני כוללות קורסים עיוניים בתחום הייעוץ והפסיכולוגיה כגון פסיכולוגיה התפתחותית, קוגניטיבית, חברתית, פסיכופתולוגיה ועוד, קורסים מתודולוגים, קורסי מיומנות בעבודת היועץ כגון: ראיון מסייע, היוועצות, מיומנויות פרטניות קבוצתיות ומערכתיות והתנסות מעשית.
קיימות כיום 13 תכניות הכשרה לתואר שני באוניברסיטאות ובמכללות ושתי תכניות ייחודיות למגזר החרדי.
תהליך ההסמכה
תהליך ההתמחות (ההסמכה) נפרס על פני שלוש שנים וכולל קורסי התמחות בייעוץ בשנים א-ג, תהליך של סופרויז'ן, תהליך של ההערכה לקראת רישיון קבוע, השתתפות במבנים ארגוניים של הפיקוח על הייעוץ ותהליכי פיתוח מקצועי במוסד החינוכי.
קורסי ההתמחות בייעוץ א–ג
מטרות ההכשרה
בניית זהות ייעוצית המבוססת על תפיסה תאורטית של הפסיכולוגיה החיובית, היכרות עם ליבות המקצוע של תפקידי הייעוץ ומיומנויות מקצועיות מובחנות, תהליכי הלמידה מכילים התבוננות ומודעות תוך אישית ובינאישית.
תהליכי ההתמחות מושתתים על: מודל היהלום, מסמך הסטנדרטים בייעוץ, כלי ההערכה, תפיסת העבודה על הרצף הריאקטיבי-פרואקטיבי, היכרות עם עבודה קבוצתית ומערכתית, רצף שבין נורמטיבי למסוכן, נושאי שפ"י ויעדי משרד.
תהליך הלמידה
נפרס על שלוש שנים בראייה התפתחותית ומהווה מודלינג לעבודת היועצת עם צוותי מורים (העלאת המודעות האישית באמצעות אינטרוספקציה המשלבת: רגש, המללה, קוגניציה, המשגה, רפלקציה, שיתוף ויישום התנהגותי). תהליך הלמידה מכיל את שלוש הרמות Being, doing, having.
תהליך ההכשרה הכולל של היועצים בשלוש השנים הראשונות
שנה א'
- שעות לימוד: 60 שעות
- מיקוד – כישורי חיים: היכרות ראשונית עם תפיסת העבודה של תוכנית "כישורי חיים". היכרות עם תכנים ותהליכים על פני הרצף הגילאי וההיבטים ההתפתחותיים בתוכנית. למידה והתנסות בתהליכים שבין הנורמטיבי למשברי.
- שיטת הלימוד: הדרכת סופרויז'ן בקבוצה קטנה לאורך השנה.
- מסגרת הקורס: למידה במסגרת המבנה הארגוני של הפיקוח על הייעוץ (כדוגמת: מליאות יועצים, קבוצות עמיתים).
- סביבת ההכשרה: פיתוח מקצועי בתוך המוסד החינוכי.
שנה ב'
- שעות לימוד: 60 שעות
- מיקוד – אקלים חינוכי מיטבי וליקויי למידה: היכרות עם מודלים ותוכניות לקידום אקלים וצמצום אלימות והכשרה לבניית תוכנית התערבות מערכתית מבוססת נתונים – 40 שעות; העמקת הלמידה של תפקיד היועץ בעבודה עם תלמידים לקויי למידה – 20 שעות.
- שיטת הלימוד: הדרכת סופרויז'ן בקבוצה קטנה לאורך השנה.
- מסגרת הקורס: למידה במסגרת המבנה הארגוני של הפיקוח על הייעוץ (כדוגמת: מליאות יועצים, קבוצות עמיתים). תהליך ההערכה לקראת רישיון ייעוץ קבוע.
- סביבת ההכשרה: פיתוח מקצועי בתוך המוסד החינוכי.
שנה ג'
- שעות לימוד: 60 שעות
- מיקוד: מיומנויות הנחיית קבוצות – 40 שעות; התנסות המשתתפות בהנחיית סדנאות, תוך יישום אינטגרטיבי והמשגת למידות מ-3 שנות ההכשרה – 20 שעות.
- שיטת הלימוד: הדרכת סופרויז'ן רק על פי החלטת הפיקוח על הייעוץ.
- מסגרת הקורס: למידה במסגרת המבנה הארגוני של הפיקוח על הייעוץ (כדוגמת: מליאות יועצים, קבוצות עמיתים).
- סביבת ההכשרה: פיתוח מקצועי בתוך המוסד החינוכי.
פיתוח מקצועי
-
שלב זה הוא שלב הביסוס המקצועי ותהליכי הפיתוח המקצועיים נבנים בהתאמה.
מחד, היועצת מתבססת במוסד החינוכי ונדרשת לתהליכי פיתוח מקצועי של המוסד החינוכי ומאידך, היועצת מתחילה לפתח את המומחיות שלה בייעוץ חינוכי ולהעמיק את השייכות הפרופסיונלית שלה למערך הייעוץ החינוכי. בשלב זה מוצעים תהליכי פיתוח מקצועי מודולריים במסלולים שונים.א. פיתוח מומחיות – לימודי תעודה בליבות הידע של שפ"י
בשלב זה מוצעים ליועצים קורסי עומק בליבות הידע של עבודת הייעוץ. קורסים אלו משלבים בתוכם את הידע העדכני בנושא, המתודולוגיות הקיימות בתחום, והיבטים פרקטיים יישומיים. הקורסים ינוהלו ע"י יחידות שפ"י בשלוב מרצים מומחים, ההכשרות יכללו ידע תאורטי אקדמי, מתודולוגיות עבודה ופרקטיקה בשדה החינוכי. היקף ההכשרה: 120 שעות אקדמיות לשנתיים. הקורסים יתקיימו במוסדות אקדמיים בארבע אזורים בארץ: צפון, מרכז, ירושלים ודרום.
ב. השתתפות בהכשרות ובקבוצות שייכות של אזור הפיקוח
הכשרות במודולות של 30 שעות המוצעות על ידי המפקחת/המחוז בנושאים שונים התואמים את תכניות העבודה של המחוז/ היישוב/ אזור פיקוח ייעוץ. הכשרות אלו כוללות גם תהליכי פיתוח מקצועי דרך.
ג. פיתוח מקצועי בתוך המוסד החינוכי
היועצת שותפה לתהליכי פיתוח מקצועי של המוסד החינוכי בו היא עובדת, לעיתים היא משתתפת ולעיתים היא מובילה את ההכשרות. ישנה חשיבות רבה למעורבותה בתהליך זה.
ד. קורסי מומחיות ליועצים
- לימודי תעודה ליועצים משנה רביעית ומעלה.
- קורסי המומחיות המוצעים משלבים ידע עדכני בנושא, מתודולוגיות חדשניות ופרקטיקות ליישום.
- הקורסים בהובלת יחידות ואגפים בשפ"י ומלווים בהרצאות מומחים.
- היקף ההכשרה: 120 שעות אקדמיות לשנתיים.
- הקורסים יתקיימו במוסדות אקדמיים.
במקביל להשתתפות בהכשרות מוסדיות יועצת נדרשת לפחות ל-30 שעות בהכשרות בתחום הייעוץ.
-
קורס הדרכה למדריכים בפועל
הקורס מיועד למדריכי שפ"י, בעלי ותק של מעל 4 שנים בהדרכה, שלא עברו קורס הדרכה במהלך שנות עבודתם.
הלמידה בקורס מרחיבה את הידע בתפישות שפ"י ובתפיסות ההדרכה כפרופסיה.
כמו כן הלמידה מעמיקה את הידע בגישות טיפוליות – חינוכיות והתנסות בתהליכי הדרכה ליועצים.קורס הדרכה ליועצים לקראת תפקידי הדרכה
קורס ההדרכה מכוון לפיתוח קבוצת מנהיגות של הייעוץ החינוכי ומהווה נדבך מקצועי משמעותי בתהליכי הגדילה וההתפתחות המקצועית של יועצים חינוכיים.
בוגרי הקורס מצטרפים לשדרת המנהיגות של שפ"י ושותפים לעצוב זהותו של הייעוץ החינוכי בארץ. מנהיגות זו מכוונת ללווי יועצים חינוכיים בתהליכי גדילה והתפתחות ומבוססת על תפיסות של פסיכולוגיה חיובית המתמקדות בהעצמת הכוחות והיכולות של הפרט והארגון. ההדרכה בשפ"י מבטאת גישות, תפיסות ומדיניות של אגף שפ"י בנוסף לידע מקצועי ועדכני בתהליכי ההדרכה.
התוכנית מיועדת ליועצים חינוכיים בעלי ותק וניסיון בעבודה המיועדים לשמש מדריכים במסגרות השונות של שפ"י. הקורס מאפשר למדריך לעסוק בהדרכת סופרויזון ליועצים כמו גם בהדרכה של נושאי שפ"י. בוגרי התוכנית ייצגו את שפ"י בפני יועצים חדשים ובפני מערכת החינוך. -
פיתוח מקצועי ליועצים חינוכיים – מסלול אישי
מקצוע הייעוץ החינוכי מושתת על עולמות ידע מתחום הפסיכולוגיה על ענפיה, הסוציולוגיה האנתרופולוגיה והחינוך. הבין-תחומיות מחד גיסא מעניקה את היתרון היחסי לעבודת היועצים ומאידך גיסא מזמנת צורך בהיכרות עם תפיסות, מגמות ופרקטיקות מעולמות הידע השונים.
אגף שפ"י מפתח הכשרות ליועצים לאורך כל התפתחותם המקצועית משלב ההתמחות ועד שלבי המומחיות, יחד עם זאת קיימות במסגרות שונות הכשרות ייחודיות הנוגעות בעולמות הידע של הייעוץ העשויות לתרום להתפתחותם המקצועית ולעבודת היועצים בשדה.
האגף לפיתוח מקצועי מאפשר לימודים במסלול אישי ליועצים חינוכיים לאור ייחודיות המקצוע והמענה הנדרש להתמקצעות במגוון תחומים הנלמדים במוסדות ייחודיים.
קורסים אלו מומלצים על ידי אגף ייעוץ, ליועצים משנה רביעית ומעלה.
הנחיות למסלול אישי
- קורסים בנושאים הרלוונטיים (מפורטים בטבלה) לעבודת הייעוץ החינוכי.
- אישור הקורס מותנה בהמלצת המפקח על הייעוץ ואיינו פוטר מהשתתפות במפגשים של המפקח על הייעוץ.
- בתום סיום הלימודים וחובות הקורס יוכרו לקידום מקצועי 60 שעות בלבד.
- מסלול אישי: הלומדים בקורסים ייחודיים,יגישו בקשה במסלול אישי למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז לקבלת אישור. יש להגיש את הבקשה לפחות 45 ימים לפני פתיחת הקורס.
אישורים לקורסים במסלול אישי יינתנו רק אם המורה יוכיח את הרלוונטיות של הקורס לעבודתו, בכפוף למדיניות של אגף שפ"י ולהנחיות האגף לפיתוח מקצועי. - כדי להגיש בקשה לאישור במסלול אישי, יש לצרף:
- טופס בקשה למסלול אישי (נמצא באתר האגף לפיתוח מקצועי של עו"ה).
- סילבוס של הקורס מהמוסד המפעיל.
- שתי המלצות – של מנהל המוסד החינוכי ושל מפקחת על הייעוץ. ההמלצה תכלול תיאור עבודת המורה בביה"ס נחיצות הקורס להתפתחותו המקצועית והרלוונטיות לעבודתו בשטח.
- ההמלצה טעונה אישור סופי של המפקח על הפיתוח המקצועי במחוז אליו משתייך הלומד.
לרשימת הנושאים המומלצים להרכבה במסלול אישי (*לצרף טבלה*)
-
הגשת מועמדות לעבודה בייעוץ
הודעה למועמדים המבקשים להשתלב בעבודה בייעוץ
הגשת מועמדות לעבודה תיעשה בכל הארץ באמצעות טופס פנייה אחיד.
ניתן לשלוח את הטופס החל מחודש מרץ ועד ה-31 למאי. מועמדים שטופסיהם יגיעו לאחר מועד זה לא נוכל להתחייב לטפל בעניינם. את הטפסים בלווי המסמכים הנדרשים יש לשלוח באמצעות הדוא"ל בלבד!! לפי הכתובות המופיעות בחלקו השני של טופס המועמדות. אנא קראו את המכתב והקפידו למלא את כל הפרטים בטופס כדי להבטיח שפנייתכם תטופל ביעילות.
מועמד יכול לשלוח את טופסי מועמדותו למחוזות שונים במקביל.