מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

המדרשה הארצית ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית, תשפ"ה 2024–2025

share
שתפו עמוד:
המדרשה הארצית תשפ"ה

דבר הפסיכולוגית הראשית

מאז השבעה באוקטובר החיים של כולנו השתנו, המלחמה פגשה ועדיין פוגשת כל אחד ואחת מאתנו בכאב ובטלטלה, בהיבט האישי, החברתי והמקצועי. לצערנו, שנת הלימודים תשפ"ה נפתחת במציאות של מלחמה מתמשכת הגובה מחירים בגוף ובנפש. מציאות זו מפקידה בידינו אחריות מקצועית ואנושית.

ביולי האחרון נכנסתי לתפקידי כמנהלת אגף פסיכולוגיה בשפ"י, לאחר ארבע שנים כסגנית מנהלת האגף. הכניסה לתפקיד טומנת בחובה עבורי תחושת זכות לצד מחויבות עמוקה, המתעצמת פי כמה וכמה לנוכח החירום המתמשך, הצער, הטראומה והאובדן. 
 
מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל ובמהלכה המנהלים, הרכזים והפסיכולוגים מהווים עבור כולנו מודל והשראה לעשייה מקצועית מחויבת, גמישה, ופורצת דרך. אנשי מטה אגף פסיכולוגיה; הפסיכולוגים המחוזיים, מנהלת המדרשה והפיתוח המקצועי, הרכזים המחוזיים של המדרשה והרכזים הנוספים באגף, עוסקים ביצירת מודלים ומענים לצרכים הרגשיים הרבים שאנו פוגשים במעגלי הפגיעה הרחבים עבור ילדים, הורים, אנשי צוות והקהילה כולה. מתוך כך, תכנית הלימודים במדרשה הותאמה אף היא לאתגרי השעה והיא כוללת קורסים המיועדים למגוון הסטטוסים המקצועיים; מתמחים, מומחים ומדריכים. חלק מהקורסים חדשים וחלקם מוכרים ומובאים אליכם לאחר שקיבלו משובים חיוביים ביותר. 

בצל המלחמה אנו רואים חשיבות גבוהה מתמיד בהנגשת הידע המקצועי לכמה שיותר פסיכולוגים, לכן גם השנה נפעל במודלים שונים של למידה כולל למידה היברידית המשלבת בין למידה מרחוק לבין למידה פנים אל פנים. בתוכנית הלימודים תוכלו למצוא: 

  • קורסים בתחום החירום תוך התייחסות להתערבות ראשונית בחירום בפרט ובמערכת
  • קורסים בטיפול בילדים והורים, החל מהגיל הרך, בשל העלייה במצוקה הנפשית נוכח המלחמה, כולל התייחסות לטיפול בעקבות טראומה, אובדן ושכול
  • קורסים במגוון תחומי הליבה להעמקת והרחבת הידע המקצועי
  • קורסים בתחומי הניהול (זו השנה השנייה בו אנו מציעים קורס לסגנים ולראשי צוותים)
  • רשימת מפגשי הלמידה הארציים השנתיים; בכל חודש תתקיים הרצאה בזום במגוון תחומי הדעת הרלוונטיים לעבודת הפסיכולוגים. אנא, רשמו לפניכם כי מפגש הלמידה הראשון יתקיים ב-23.9 בין השעות 13:30-15:00, בנוכחות חברי המטה ובהרצאה של ד"ר דנה פרג. 

מערך הפיתוח המקצועי של אגף פסיכולוגיה הוא פרי עבודתם של כל השותפים לדרך על מנת להבטיח התפתחות מקצועית וקידום תחומי ידע החשובים לעת הזו. 

אני מבקשת להודות למילכה הדר, מנהלת הפיתוח המקצועי והמדרשה, על היותה שותפה לכל תהליכי החשיבה והפיתוח המקצועי של הפסיכולוגים החינוכיים, וכן לכל צוות הרכזים המחוזיים של המדרשה והפיתוח המקצועי: ד"ר סוהיר יזבק, אסנת יפה מנור, ד"ר יעל שפר תמיר, רות כהן טרכטנברוט, עמליה בראון וארז בלנאו, על עבודתם המקצועית והמסורה ועל פיתוח תכנית לימודים מגוונת ואקטואלית לשנת הלימודים תשפ"ה. 
תודה לכל בעלי התפקידים העוסקים בקידום הפיתוח המקצועי של הפסיכולוגים ובהתאמת התכנים לצרכים המשתנים תדיר. תודה לפסיכולוגים במטה אגף פסיכולוגיה, למורי המדרשה, לכל בעלי התפקידים והרכזים הארציים והמחוזיים, למנהלות אגפי שפ"י ומנהלות היחידות ולחברי הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה החינוכית במשרד הבריאות. 
תודה למנהלי השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים על הדאגה והסיוע בהבטחת הפיתוח המקצועי של הפסיכולוגים שלהם. 
אני מזמינה את כל הפסיכולוגים והפסיכולוגיות לעיין בתכנית המדרשה בשלוחות השונות ובקורסים הארציים ויחד עם המנהלים והמדריכים לבחון ולבחור את הקורסים המתאימים להם לצורכי למידה והתפתחות אישית ומקצועית. 

אני מייחלת לשובם של החטופים, להחלמת הפצועים ולשובם של המפונים לביתם, ושולחת תנחומים למשפחות השכולות. 
מאחלת שנת למידה משמעותית ופורייה, מי ייתן ותבוא עלינו שנה של בשורות טובות, שקט וביטחון.

שלכם,  
מיכל אנגלרט
מנהלת אגף פסיכולוגיה
השירות הפסיכולוגי ייעוצי  

דבר מנהלת הפיתוח המקצועי

לומדות ולומדי מדרשה יקרים,
שנת תשפ"ד הייתה אחת השנים המורכבות והמאתגרות עבור כל אחת ואחד מאתנו. ההתמודדות עם מתקפת ה-7 באוקטובר ועם מלחמת חרבות ברזל שבעקבותיה עדיין מלווה את כולנו. רבים נמצאים במעגלי הפגיעה הראשוניים והמשניים. רבים גויסו ומגויסים לשרות מילואים, רבים בדרום ובצפון מפונים מבתיהם, 115 חטופים עדיין בשבי בעזה, וכולנו ונמצאים בשלבים שונים של ניסיון לנהל שגרת חירום מתמשכת. 
השירותים הפסיכולוגיים נמצאים בחזית המאמצים להתמודדות עם הקשיים וההשלכות של המצב על ילדים הורים ואנשי צוות. בניסיון להגביר חוסן ולמעט עד כמה שניתן את התוצאות הנפשיות של המצב לטווח הארוך. אנו יודעים שאחת הדרכים החשובות לכך היא תמיכה חברתית ותחושת שליטה המתגברת ככל שאנו חשים שיש לנו ידע ומשאבים להתמודדות עם המצב. ברוח זה התגייס מטה שפ"י למפגשי למידה אינטנסיביים בתחום החירום והחוסן לאורך השנה האחרונה, ואני תקוה כי כולנו למדנו והגברנו את יכולת ההתמודדות שלנו. גם בשנת תשפ"ה צפויים המשך מפגשי הלמידה.

אני שמחה להציג את תוכנית המדרשה לקראת שנת תשפ"ה. השנה שמנו דגש רב על קורסים המתמקדים בהתמודדות עם חירום ובמיוחד חירום מתמשך, לצד המשך למידה והתמקצעות בתחומי הליבה השונים, בטיפול, באבחון ובעבודה מערכתית, וכן עבודה עם הגיל הרך ועם הורים 
אני רוצה להודות מאוד לד"ר חוה פרידמן, מנהלת אגף פסיכולוגיה ב-18 השנים האחרונות, על כל עשייתה עבור הפרופסיה שלנו ועבור קידום ההתפתחות המקצועית של כולנו. ולקבל בברכה חמה את מיכל אנגלרט שנבחרה לעמוד בראש אגף פסיכולוגיה, וכבר שנים רבות מקדמת את הפיתוח המקצועי בהיותה סגנית מנהלת האגף. 
נאחל לכולנו שנה של בשורות טובות, של חזרת כל החטופים הביתה במהרה וכל החיילים לביתם בשלום, של הגברת החוסן האישי והלאומי, של למידה והתפתחות ושל שלום ושלווה עד כמה שניתן.

תודה מיוחדת לרכזי המחוזות: ד"ר סוהיר יזבק, אסנת יפה מנור, ד"ר יעל שפר תמיר, רות כהן טרכטנברוט, עמליה בראון וארז בלנאו. רוצה להודות במיוחד ליעל שפר תמיר, שמסיימת את תפקידה כרכזת מחוז מרכז, על עשייתה במשך שנים, ולרות כהן טרכנטנברוט שהתגייסה לריכוז מחוז מרכז במדרשה בנוסף לעבודתה הברוכה במחוז תל אביב.

מילכה הדר,
מנהלת הפיתוח המקצועי באגף פסיכולוגיה, שפ"י.

מטרות המדרשה ועקרונותיה

פיתוח וקידום הפסיכולוגיה החינוכית והפסיכולוגים החינוכיים תוך הבטחת סטנדרט ארצי גבוה של הכשרה מתמשכת, בהתאם לעקרונות הבאים:

  • קידום מקצועי של הפסיכולוגים החינוכיים בכל שלבי ההתפתחות המקצועית
  • זיהוי כיווני התפתחות מקצועיים בהתאם למציאות משתנה בחברה, בקהילה ובמערכת החינוך והתאמת הלמידה בקורסים למציאות משתנה זו
  • פיתוח מסלולי התמחות לבכירים
  • קידום נגישות ללמידה איכותית בכל רחבי הארץ
  • יצירת רף ארצי לפיתוח מקצועי
  • שילוב בין ידע אקדמי לבין הידע שנרכש בשדה

הלמידה במדרשה כוללת ידע תיאורטי, חיבור לעבודה בשדה וכתיבת עבודה רלוונטית. הקורסים שנועדו לפרה-מתמחים כוללים את המידע שנלמד בקורסים מקבילים באוניברסיטאות עם תוספת של חיבור בין הידע התיאורטי לבין הנעשה בשדה.