מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

אתיקה מקצועית

share
שתפו עמוד:
אתיקה מקצועית

האתיקה היא תפיסה סדורה של האידיאל המעשי של ההתנהגות, במסגרת מקצועית, שהיא מסגרת מוגדרת של פעילות אנושית מיוחדת (אסא כשר, 2003).

כללי האתיקה הם כללי התנהגות המיועדים לכל העוסקים באותו מקצוע. סוגיות ודילמות אתיות נקרות בדרכו המקצועית של כל בעל מקצוע. צריך רק להיות ער ומודע לקיומן ולהשפעתן על הפעולה המקצועית.

העיקרון האתי החשוב ביותר במתן שירות מכל סוג שהוא הוא עשיית הטוב וצמצום נזק אפשרי (שפלר, 2003). כאן, אתיקה דורשת למידה ועבודה אתית היא עשייה מקצועית.

כללי התנהגות אתיים לא רק מגנים על הציבור המקבל את שירותו של אותו בעל מקצוע, אלא יש בהם אחריות על רמת המקצוע ורמת הקהילייה המקצועית. כללים אלה עוסקים ביחסים בין המטפל ללקוח, בין המטפל לעמיתיו ובין המטפל לסביבה החברתית (חוקים).

אסא כשר טוען שקהילה מקצועית שיש לה קוד אתי היא קהילה שעלתה דרגה בסולם העיסוק המקצועי.

פורום אתיקה מקצועית לפסיכולוגים חינוכיים

במסגרת אגף פסיכולוגיה בשפ"י פועל פורום אתיקה מקצועית. פורום זה שם לו למטרה לעורר מודעות ורגישות לנושא האתי ולהנחילו בקרב הפסיכולוגים החינוכיים.

  • פורום האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים החינוכיים פועל במסגרת אגף פסיכולוגיה של שפ"י.

    הפורום הציב לעצמו כמטרת על לעסוק בסוגיות ודילמות אתיות ייחודיות לפסיכולוגים חינוכיים ולעבודת השירותים הפסיכולוגים חינוכיים.

    הייחודיות של הפסיכולוגיה החינוכית נובעת מעבודתו של הפסיכולוג החינוכי בתוך מערכת החינוך המורכבת לעצמה ומשיקה למערכות רבות אחרות. לפיכך,הפסיכולוג החינוכי נמצא בזיקה מתמדת ומתמשכת למגוון לקוחות. מצב זה מעמיד אותו בפני סוגיות אתיות רבות לאורך כל טווח עבודתו.

    עם הקמתו, הציב הפורום לפניו את היעדים הבאים:

    • פיתוח והעמקת המודעות והחשיבה האתית-מקצועית של הפסיכולוג החינוכי.
    • הטמעת הנושא האתי בהכשרת הפסיכולוגים החינוכיים ובעבודת השדה של הפסיכולוגים המתמחים,המומחים והמדריכים.
    • כתובת לשאלות ולהתייעצויות למנהלי השירותים הפסיכולוגיים ולפסיכולוגים בתחנות שפ"ח בכל הנוגע לאתיקה מקצועית.
    • הפצת ידע בנושאי האתיקה בין הפסיכולוגים החינוכיים בתחנות שפ"ח.
    • להוות גוף ייעוצי בנושאי אתיקה לפורומים ולוועדות השונות הפועלים באגף פסיכולוגיה בשפ"י.


    הפורום מהווה גוף ייעוצי בלבד ואינו מטפל בתלונות או קובלנות של פסיכולוגים חינוכיים או לקוחותיהם. הפורום אינו אמור להוות תחליף לועדת האתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים (הפ"י) הפועלת בתוקף תקנון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל או לועדת התלונות של משרד הבריאות שהינה וועדה סטטוטורית הפועלת בתוקף חוק הפסיכולוגים.

    הפורום "חנך" את פעילותו ביום עיון על אתיקה מקצועית בפסיכולוגיה חינוכית, שהתקיים ב-19.11.06 במשכנות שאננים בירושלים.

    • סדנאות והרצאות במסגרות שונות ברחבי הארץ:
      • לפסיכולוגים חינוכיים – למתמחים, אתיקה בהדרכה, אתיקה בניהול, אתיקה בטיפול בילד ובמתבגר, אתיקה ואינטרנט.
      • לאוכלוסיות אחרות – למזכירות שפ"חים, לפסיכולוגים מתמחים בקורס אתיקה שהתקיים במשכנות שאננים וביום עיון של משה"ב, למדריכי שפ"י.
    • טרום כנס ארצי של הפסיכולוגים החינוכיים, שהתקיים בטבריה ב-18-19.11.07, והוקדש לנושא האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים החינוכיים; התקיימו סדנאות אשר דנו בנושאים אתיים שונים הרלבנטיים לעבודת הפסיכולוג החינוכי כחוק ואתיקה, עבודה במערכת, הערכה ואבחון, טיפול בילדים ובמתבגרים, עבודה פרטית מול ציבורית, רשומה פסיכולוגית ועוד. כל הסדנאות הונחו ע"י חברי הפורום.
    • סדנה ביום עיון לחברי ועדות מבחן של הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית, יולי 2007 – בעקבות יום העיון קבלה הועדה המקצועית החלטה לשבץ את נושא האתיקה בשאלות של מבחן המומחיות.
    • השתתפות בכתיבת ניירות עמדה מטעם שפ"י (כמסמך הסטנדרטים), ומתן חוות דעת על ניירות עמדה הנמצאים בתהליכי עבודה בהיבט האתי.
    • ברמת הפרט – חברי הפורום מהווים כתובת לכל פסיכולוג חינוכי בכל מחוז להתייעצויות ולהתלבטויות. חברי הפורום מנהלים דיונים שוטפים באמצעות האינטרנט ובמפגשים תקופתיים על מנת לענות לפניות.
    • ברמת המחוז – קשר עם הפסיכולוג המחוזי על מנת ליזום פעילויות להנחלת נושא האתיקה בקרב מנהלי השפ"חים והפסיכולוגים שבמחוז.
    • ברמה ארצית – פעילות מול מטה שפ"י והפורומים השונים, המדרשה, הוועדה המקצועית, ועד החטיבה וועד המנהלים על מנת להנחיל ולהטמיע את נושא האתיקה.
  • מחוז דרום:

    • חנה בן ציון – שפ"ח אבו בסמה – רכזת הפורום
    • יזהר אילון – שפ"ח תל שבע ושפ"ח רהט
    • ישראל גולדשטיין – שפ"ח מרחבים
    • תמי מונד – שפ"ח באר שבע

    מחוז ירושלים:

    • נאוה גרינפילד – שפ"ח גבעת זאב
    • רינה לוי – גמלאית

    מחוז מל אביב:

    • טובה פלר – שפ"ח רמת גן

    מחוז מרכז:

    • שולה ביין – שפ"ח נחל שורק
    • נאוה סיטרון – שפ"ח נתניה

    מחוז חיפה:

    • יונת בורנשטיין – שפ"ח טבעון
    • דורית הירש – שפ"ח קריית ביאליק

    מחוז צפון:

    • חאתם דרוואשה – שפ"ח דיר חנא וטמרה

    אביטל טהר-לב, סגנית הפסיכולוגית הראשית והאחראית על הפורומים המקצועיים באגף פסיכולוגיה מלווה את הפורום ומהווה כתובת לקשר עם המטה והחיבור לשדה.

    תעודת הזהות שלנו המובאת כאן נועדה להציג את עבודת הפורום על מנת לחזור ולהדגיש את חשיבות נושא האתיקה המקצועית בעבודתו של הפסיכולוג החינוכי ולתת כתובת להתלבטויות והתייעצויות. כל הערה והארה מצד הקוראים תתקבל בברכה.

    אנו מזמינים אתכם לשלוח לנו שאלות בנושא. כמו כן, נשמח לעמוד לרשות כל מי שירצה להתייעץ בשאלות נוספות: hanaben@gmail.com

    בשם חברי הפורום,
    חנה בן ציון
    רכזת הפורום

חוקים מקצועיים וקוד האתיקה

כלי עבודה

רשומה פסיכולוגית - מחוון לניהול רשומות בשפ"ח:

 

מצגות היכולות לשמש בסיס להצגת הנושא ולפתיחת דיון:

שאלות ותשובות באתיקה מקצועית לפסיכולוגים חינוכיים

שאלות רבות מופנות לחברי הפורום ע"י מנהלים ופסיכולוגים מתחנות שפ"י. התשובות להן ניתנות בד"כ לאחר התייעצות בדוא"ל בין חברי הפורום. אנו דגמנו מספר שאלות שמייצגות את הייחודיות שבעבודת הפסיכולוג החינוכי, שחזרו ונשאלו בצורה זו או אחרת. בכל שאלה קיימת התלבטות וצורך בהפעלת שיקול דעת של הפסיכולוג. הפניה להתייעצות עם הפורום מוסיפה ממד נוסף לחשיבה האתית-מקצועית של הפסיכולוג השואל וברוב המקרים יש בתשובה גם הפניה לביסוס חוקי או אתי. אנו מזמינים אתכם לשלוח לנו שאלות בנושא. כמו כן, נשמח לעמוד לרשות כל מי שירצה להתייעץ בשאלות נוספות: hanaben@gmail.com
ויתור סודיות
  • סעיף 7 (א) בחוק הפסיכולוגים, התשל"ז, 1977 קובע כי: " מידע על אדם שהגיע למי שרשאי לעסוק בפסיכולוגיה מעיסוקו המקצועי או בעקבותיו, חובה עליו לשמרו בסוד ואינו רשאי לגלותו אלא באחת מנסיבות אלה:

    1. גילוי המידע דרוש לדעתו לשם טיפול באותו אדם
    2. קיימת חובה או רשות בחוק לגלות את המידע
    3. האדם שעליו המידע הסכים בכתב לגילויו, וכל עוד לא ביטל בכתב את הסכמתו האמורה."

    ובהמשך אומר סעיף 7 (ג)(2): " טיפול - טיפול בידי המוסמך לכך, לרבות טיפול סוציאלי וחינוכי".

    פירוש הדבר, שלפסיכולוג יש שיקול דעת למי יימסר המידע גם אם אין בידיו ויתור על סודיות.

    האם למפקחת ולמנהלת מדור גנים דרוש המידע כדי לתת טיפול לילדים או למטרות אחרות? עליהן להוכיח לפסיכולוג שהמידע דרוש להן לצורך טיפול בילדים. (מניסיוננו, המידע בד"כ דרוש לצרכי רישום ומנהל). אם אינן יכולות לעשות זאת, אין למסור להן מידע חסוי.
    אנו מציעים, שלא להחתים הורים באופן גורף על ויתור סודיות כלפי הפיקוח והרשות המקומית, שכן קשה לראות בפעולות מנהליות משום "טיפול".  יחד עם זאת, יש לזכור, שלקוחותיו של הפסיכולוג החינוכי הם לא רק הילדים המופנים אליו, אלא כל הילדים הנמצאים במערכת החינוך ובעקיפין גם המבוגרים הקשורים אליהם.

    חובתו האתית - מקצועית של הפסיכולוג לשקול גם את טובתם של הילדים האחרים כאשר הוא מתלבט אם למסור מידע, במצב שאין ויתור על סודיות בידיו.

מסירת רשומות
  • אין ספק,שהאם, המבקשת את הדו"ח בחזרה, אמורה לדעת, שאפשר לצלם חומר, או לרשום תמצית הדברים ובודאי שהמידע יכול להישמר בזיכרונו של הפסיכולוג.
    נראה, שכוונתה של האם, להרגיש בטחון, שלא יעשה שימוש במידע שמסרה ללא רשותה.
    במקרה זה, לאחר שיחת הבהרה עם האם, מומלץ לבקש ממנה לכתוב ולמסור לפסיכולוג בקשה פורמאלית להחזרת החומר עם דגש על כך, שלא יהיה שימוש בדו"ח שהעבירה או בהעתק ממנו בעתיד ללא רשותה.
    במקרה זה, אין הפסיכולוג יכול להשתמש במידע, שהובא בדו"ח הפרטי אלא אם באמת לפי שיקול דעתו המקצועית, המידע מהותי ביותר לטובת הילד, וקבלת הסכמת האם.

מסירת חומר גולמי
  • בקוד האתיקה 7.5 (ג) כתוב: "אם לקוח מבקש את חומר הגלם של מבחנים שעבר על מנת לקבל חוות דעת שנייה, אפשר לספק את החומר רק לפסיכולוג המוסמך חוקית בשם הלקוח והוא  בעל מומחיות באותם מבחנים".

    אין ספק, שההורים במקרה זה בתוקף מקצועם הם מומחים בניתוח החומר הגולמי ההשלכתי. אולם מעצם היותם הורים הם נמצאים במצב של יחסים מקבילים, שהרי מדובר לא בלקוח שלהם אלא בבנם.

    לכן, מומלץ לשוחח עם ההורים על הקונפליקט, שהם עלולים להימצא בו ולבקשם להפנות את החומר הגולמי לפסיכולוג ניטראלי (עדיף חינוכי הבקיא בשילוב הערכה חינוכית-רגשית) על מנת לקבל חוות דעת שנייה.

הסכמת הורים
  • חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב - 1962 מסמיך הורים להיות אחראים לכל פעולה חוקית בילדיהם (סעיף 14) "ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים" ועל כן נדרשת הסכמתם לכל התערבות פסיכולוגית הנעשית לילדם: כאשר פסיכולוג מתצפת בגן על הילד על מנת לחוות דעה, יש מקום לטעון כי הוא עשה הערכה פסיכולוגית ללא הסכמת ההורים.
    כאשר הפסיכולוג מקבל מהגננת שאלונים, שמלאה על הילדים בגן, שלא בידיעתם, מופרת הזכות של ההורה להחליט אם הוא מעוניין בהתערבות פסיכולוגית, ואם הוא מעוניין, שהשירות הפסיכולוגי יעשה זאת. כלומר, יש בכך משום התערבות פסיכולוגית אבחונית, שלא נעשתה בהבהרת התנאים וקבלת הסכמת ההורים.

    נכונה השאלה איך אפשר להמשיך ולעבוד באופן מקצועי במערכת נוכח ההגבלה והקונפליקט החוקי/אתי המתעורר?
    אנו ממליצים לעשות אבחנה בין הדרכה כללית והתייעצות, שהגננת/מורה מקבלת לגבי עבודתה בגן או בכיתה לבין הדרכה הניתנת לגבי עבודה עם ילד מסוים.

    מומלץ מאד, לידע את ההורים בתחילת שנת הלימודים באמצעות דף מידע על מעורבות של פסיכולוג/ית מטעם השפ"ח המקומי ולפרט את הפעילויות שתעשינה, כגון: תצפיות, מלוי שאלונים, התייעצויות ועוד. בדף המידע תינתן להורים אפשרות להתנגד לכל התערבות פסיכולוגית כלפי ילדם ולהודיע מראש על כך לגננת/מורה.
    כאשר, מתבקשת הדרכה לגבי ילד מסוים, על הפסיכולוג לדרוש לקבל הסכמת הורים.
    יש בכך לא רק שמירת החוק, אלא גם תהליך מקצועי נכון, של בנית קשר של אימון עם ההורים, העלאת הבעיה וחומרתה ושיתופם בקבלת האחריות על הענקת סיוע לילדם.

הסכמת הורים החיים בנפרד
  • חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 וכללי האתיקה המקצועיים של הפסיכולוגים, 2004 כאחד מחייבים הסכמת שני ההורים להתערבות פסיכולוגית.
    סעיף 18  (שיתוף בין ההורים) בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע: "בכל עניין הנתון לאפוטרופסותם חייבים שני ההורים לפעול תוך הסכמה; הסכמתו של אחד מהם לפעולתו של רעהו יכולה להינתן מראש או למפרע, בפירוש או מכללא, לעניין מסוים או באופן כללי; וחזקה על הורה שהסכים לפעולת רעהו כל עוד לא הוכח היפוכו של דבר. בעניין שאינו סובל דיחוי רשאי כל אחד מההורים לפעול על דעת עצמו."
    סעיף 4.2 (ג) בקוד האתיקה אומר: "כאשר ההתערבות המקצועית נעשית בילדים, שהוריהם מצויים בסכסוך, בתהליכי פירוד או בגירושים, יש לקבל מראש בכתב או בעל פה את הסכמת שני ההורים, לביצוע ההתערבות המקצועית."

    במידה וקיים מקרה פרטי, שבו אין ההורה מסכים לבקש את הסכמת ההורה השני ואף לא למסור כתובתו על מנת לאפשר ליצור אתו קשר - יובהר לו, שאין כל אפשרות למטפל לבצע את ההתערבות וזאת למרות שהפסיכולוג יכול לסבור, שהטיפול חשוב מאד לטובת הילד. במידה והפסיכולוג לא יצליח להסביר להורה, שבחזקתו הילד, את ההכרח לקבל את הסכמת ההורה השני, גם ממניעים מקצועיים, יכול הוא לפנות לפקיד סעד לענייני חוק נוער, שיחליט אם טובת הילד מחייבת להשיג את חתימת ההורה השני למרות התנגדות ההורה האחר.
    במידה ומקום משכנו של ההורה השני לא ידוע ואין אפשרות ליצור עמו קשר, או לקבל את הסכמתו להתערבות, יפנה ההורה המסכים בעצמו, או באמצעות פקיד הסעד לבית משפט לענייני משפחה, על מנת לקבל היתר לקיים את ההתערבות בהסכמת הורה אחד בלבד.
    (סעיף 19 בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, סעיף 4.2(ד) בקוד האתיקה).

  • מ' אלמגור (2005). חיסיון בטיפול פסיכולוגי: סוגיות משפטיות. רפואה ומשפט, 32, 119–121.
  • ג' וייל (1999). היבטים אתיים בעבודת הפסיכולוג. ירושלים, הוצאת משרד החינוך.
  • ג' וייל(2004). אתיקה בהדרכה בפסיכולוגיה חינוכית. בהדרכה בפסיכולוגיה חינוכית. ג' וייל ונ' טרליוק (עורכים). ירושלים, הוצאת משרד החינוך.
  • ג' וייל (2007). אספקטים אתיים של קיצוב בבריאות הנפש. רפואה ומשפט, 36, 143–150.
  • א' ויצטום, י' מרגולין וע' לוי, (1996). סודיות וחיסיון בטיפול: חידושים ועדכונים. שיחות, י', 151–153.
  • ר' לנדאו וג' שפלר (עורכים) (2007). אתיקה במחקר. ירושלים, הוצאת מגנס.
  • י"צ צדיק (1992). החדר הפרוץ – על כרסום הסודיות המקצועית באמצעות חקיקה. שיחות, ו', 173–175.
  • י"צ צדיק (1998). התפתחות האתיקה בפסיכולוגיה ב-50 השנים האחרונות. רפואה ומשפט, 19, 101–108.
  • י"צ צדיק (2000). אתיקה וחוק בבריאות הנפש: מבט לעתיד. רפואה ומשפט, 22, 4–5.
  • י"צ צדיק (2003). הסכמה מדעת של מטופלים פסיכיאטריים. רפואה ומשפט, 29, 182–183.
  • י"צ צדיק (2004). הסכמה מִדַעת בפסיכותרפיה. בקבצים של הפורום לאתיקה מקצועית באתר פסיכולוגיה עברית. http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=223 (גרסה מוקדמת מופיעה גם בפסיכו אקטואליה, אפריל 2004).
  • י"צ צדיק (2008). שבירת החיסיון ביחסי מטפל- מטופל בבריאות הנפש. רפואה ומשפט, 38, 136–146.
  • י"צ צדיק, ד' גוטליב, ב' ליבק וד' אופיר (1998). הסכמה של הורים שחיים בנפרד לטיפול נפשי בקטין (כולל הורים בתהליכי גירושין או גרושים), שיחות, י"ב, 212–218.
  • ד' קיטרון (1997). סודיות, חיסיון בטיפול ויחס בתי המשפט: האומנם מסתמן מהפך? שיחות, י"א, 228–229.
  • ש' רובין (1998). איזון בהדרכה בפסיכותרפיה: מחויבות למטפל ומחויבות למטופל. שיחות, י"ב, 94–101.
  • ש' רובין וע' דרור (1998). עמדות והתנהגויות אתיות בקרב פסיכולוגים קליניים ורופאים בישראל: עד כמה גבולות הסודיות והמיניות נשמרים? פסיכולוגיה, ז', 112–125.
  • ר' רייכר-עתיר (אוקטובר 2006). הרשומה הפסיכולוגית – כללים, תכליות והנחיות. פסיכו אקטואליה, הוצאת הפ"י, 40–47.
  • ג' שפלר, י' אכמון וג' וייל (עורכים) (2003). סוגיות אתיות במקצועות הטיפול והייעוץ הנפשי. ירושלים, הוצאת מגנס.

  • Keith-Spiegel P. & Koocher G.P. (1985). Ethics in Psychology. Professional Standards and Cases, New York, Random House.
  • Lasser J.& McGarry Klose L. (2007). School Psychologists' Ethical Decision Making: Implications From Selected Social Psychological Phenomena. School Psychology Review, 36, 3, 484-500.

מקורות חשובים נוספים

  • משולחנה של ועדת האתיקה – נושאים נבחרים העולים לדיון בוועדת האתיקה של הפ"י. פרסומים תקופתיים המתפרסמים בפסיכו אקטואליה, הוצאת הסתדרות הפסיכולוגים בישראל.
  • פורום לאתיקה מקצועית – באתר האינטרנט של "פסיכולוגיה עברית". הפורום מנוהל ע"י יורם צדיק.
  • שפ"ינט – מדור הכשרה והשתלמויות; תקצירי הרצאות וסדנאות מיום העיון: אתיקה בעבודת השירות הפסיכולוגי חינוכי – שהתקיים ב-19.11.06 במשכנות שאננים.