מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
השירות הפסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך
שפ"ינט
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

אודות אגף פסיכולוגיה

share
שתפו עמוד:
אודות אגף פסיכולוגיה

מנהלת אגף פסיכולוגיה

ד"ר חוה פרידמן

מטרות האגף

ייעודו של השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) בישראל הוא לקדם את רווחתם ואת בריאותם הנפשית של כלל התלמידים במערכת החינוך. ייעוד זה מתממש בעבודת השירותים הפסיכולוגיים-החינוכיים (שפ"ח) ברמת מערכת החינוך והקהילה, הפרט והמשפחה, בעתות שגרה ובחירום.

השירות הפסיכולוגי-חינוכי (שפ"ח) ממוקם במפגש שבין מערכת החינוך, ההורים והמערכת הקהילתית יישובית ומאפשר מתן שירותים לילדים, להורים, לצוותי חינוך ולמערכת החינוך היישובית. חשיבות יתרה נוגעת לנגישותם של הפסיכולוגים החינוכיים כגורמי בריאות ורווחה נפשית. הסיכוי לאפשר לילדים את הזכות לשירות פסיכולוגי-חינוכי בצומתי דרך במהלך התפתחותם, ובעיקר בשלבים המוקדמים של ההתפתחות, מותנה בקרבה ובנגישות של השירות לילד ולמשפחתו.

מדיניות הפעלת השירות הפסיכולוגי-חינוכי ברשויות המקומיות נקבעת על ידי הנהלת אגף פסיכולוגיה בשפ"י, בשיתוף ובתאום עם מרכז השלטון המקומי והועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית במשרד הבריאות ובהתאמה לצרכים המגוונים ברשויות המקומיות. מדיניות זו באה לידי ביטוי בחוזר מנכ"ל "מתווה השירות הפסיכולוגי-חינוכי" תש"ע 8/א 2010.

אגף פסיכולוגיה מנחה את השירותים הפסיכולוגיים באמצעות נהלים וסטנדרטים לעבודה מקצועית ובכפוף לחוקים המחייבים את העיסוק בפסיכולוגיה.* כמו כן הוא מספק תשתיות הכשרה וידע תוך הקפדה על אתיקה מקצועית.** הפיקוח על עבודת הפסיכולוגים בשפ"ח מתבצע על ידי המערך הארצי, המחוזי והיישובי של אגף פסיכולוגיה בשפ"י.

ביסודה של הפסיכולוגיה החינוכית מונחת התפיסה ההתפתחותית הרצופה מהלידה ועד ההתבגרות תוך חקירה והבנה של התהליכים המתרחשים במהלך הגדילה ושאיפה לאפשר ליווי מקצועי של ההתפתחות לילד, להוריו, למשפחתו ולסביבתו החינוכית. הכשרתם האקדמית והמעשית של הפסיכולוגים החינוכיים מקנה להם את היכולת המקצועית לספק שירותים פסיכולוגיים הכוללים: הערכה, התערבות, מניעה, קידום בריאות ופיתוח תוכניות לטובת הציבור אותו הם משרתים. השירות הפסיכולוגי-חינוכי שואף לספק שירות לגילי 3–18 שנים ובחינוך המיוחד לגילי 3–21 שנים.

בעתות משבר וחירום השרות הפסיכולוגי חינוכי ברשות עומד לרשות הקהילה. הוא יהיה שותף להיערכות החירום היישובית והחינוכית בכל רמות המניעה: משלב הכנת הקהילה על צרכיה השונים לשעת חרום ועד להתערבויות מערכתיות ופרטניות בעקבות משבר וחירום.

הפסיכולוגים החינוכיים, כ-3,160 במספר (שרובם עובדים בחלקיות משרה ונמצאים בשלבים השונים של ההתפתחות המקצועית) פרוסים ב-261 שירותים פסיכולוגים חינוכיים בכל הרשויות המקומיות בארץ, בכל מגזרי האוכלוסייה.

מתוך כלל השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים, כ-180 שפ"חים מהווים "מוסדות מוכרים להתמחות חינוכית" על ידי הועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית של משרד הבריאות. בחלק ניכר מהרשויות המקומיות קיים שרות פסיכולוגי משלים (שפ"ם) המאפשר הרחבת השירותים הניתנים לקהילה.

אוגדן הפסיכולוג החינוכי – מכלול ההכשרה וההתפתחות המקצועית של הפסיכולוג החינוכי הינו תולדה של עבודה משותפת של פורום הכשרה והדרכה עם פורומים וצוותי פיתוח נוספים של אגף פסיכולוגיה בשפ"י. באוגדן התייחסות לכל המישורים הקשורים לעבודתו של הפסיכולוג החינוכי. מטרת האוגדן לשמש כ-handbook בפסיכולוגיה חינוכית. הוא מעין מגדלור המורה את הדרך בשלבים השונים של הכשרת הפסיכולוג החינוכי לפסיכולוג ולשירות הפסיכולוגי החינוכי המכשיר את דור העתיד.

תוכנית הפיתוח המקצועי וההכשרה בעבודה של מערך הפסיכולוגים החינוכיים העובדים בשפ"חים מתוקצבת ומפוקחת מקצועית על ידי אגף פסיכולוגיה בשפ"י. ההכשרה מתבצעת במדרשה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית, על חמשת שלוחותיה (צפון וחיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים ודרום).***

* חוק הפסיכולוגים 1977, חוק זכויות החולה 1996, חוק החינוך המיוחד 1988.
** קוד האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים בישראל, 2004.
*** המדרשה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית.

צוותי פיתוח מקצועי

  • הפורום לקידום המרחב הטיפולי בשפ"ח

    חברי הפורום

    • יו"ר הפורום – ד"ר יעקב יבלון
    • פסיכולוגית מחוזית מלווה – ד"ר דניאלה פלד
    • מחוז חיפה – ענבל שיין שדמי
    • מחוז מרכז – חמדה קורץ
    • מחוז ת"א – אורית זלמן סימפסון
    • מחוז דרום – יזהר שער
    • מחוז ירושלים – טלי טרגר
    • חברות בפורום – אפי דרור, ליקה חציר
    • ראש מסלול – זוהר חייקין

    המשימה המרכזית – ביסוס, הרחבה, העמקת הידע וקידום החשיבה והעשייה הטיפולית כחלק מרכזי בליבת העבודה של הפסיכולוג החינוכי המקרינה על כל תחומי העבודה (הדיאגנוסטית, המערכתית) ופיתוח זהותו המקצועית כאיש טיפול, תוך מתן מענה לצרכי הלקוחות החיצוניים והפנימיים, ברמה הפרטנית המערכתית והארגונית.

    הנחות יסוד

    פסיכותרפיה בפרט, החשיבה והשפה הטיפולית בכלל, הינם מרכיב מרכזי בזהותו של הפסיכולוג ובמכלול תפקידיו במערכת החינוכית והקהילתית.

    לידע ולהתמקצעות של הפסיכולוג בפסיכותרפיה ערך רב המקרין ורלוונטי לגיבוש הבנה ועמדה מקצועית לכל תחומי העבודה הפסיכולוגית.

    על סדר היום של הפורום

    • הגדרה מחודשת של מיקום תחום הפסיכותרפיה במבנה הארגוני ברמה הארצית, המחוזית וברמת תחנת השפ"ח, כך שתשקף את משקלה בזהותו של הפסיכולוג ברמת הפרט וברמת הארגון ברמותיו השונות. שינוי מבני זה יאפשר ויזמן ביסוס התחום ואינטגרציה מלאה יותר עם משימות הפסיכולוגיה החינוכית.
    • הגדרת יעדים, הכוונה והצעות למסגרות למידה והכשרה לפסיכולוגים ברמת הפסיכולוג, תחנת השפ"ח, המחוז וברמה ארצית, שיובילו ויתנו ביטוי למרכזיות התחום בזהות המקצועית של הפסיכולוג החינוכי.
    • קביעת נהלים המגדירים ומלווים את העיסוק בפסיכותרפיה וביסוסם ברמות השונות של הארגון, אשר יכוונו, יאפשרו ויעודדו את כל רמות הארגון לעסוק בפסיכותרפיה באופן מעמיק ומקצועי ויגדירו עבור הפסיכולוג כלים לניהול המרחב הטיפולי של חדר הטיפולים, כמו גם במרחבים שמחוץ לחדר הטיפולים.

    משולחנו של הפורום יולי 2016

    מצגת: מהי ההכשרה הנדרשת מפסיכולוג חינוכי במהלך התמחותו בתחום הפסיכותרפיה

    כנס ארצי למנהלי שפ"חים – השפעה מערכתית ב-DNA שלנו (2018)

    נספחים

    הצעה לכלים לקידום ייעול והתמקצעות נושא הטיפול בתחנות השפ"ח:

  • חברי הפורום

    יו"ר הפורום – חיאת צפניה
    מחוז צפון – אלון נוימן
    מחוז חיפה – אילן קופל
    מחוז ת"א – איריס נמדרי וינבאום
    מחוז דרום – סיגלית אבישור אלון
    מחוז ירושלים – אפרת אלימלך ויעל שטיינברג

    הפורום המערכתי עוסק בפיתוח החשיבה, הפרקטיקה וההכשרה המערכתית, כחלק מתפיסת תפקיד הפסיכולוג החינוכי והשפ"ח, וברוח התוכנית האסטרטגית. זאת תוך שיתופי פעולה עם גורמים מקצועיים נוספים במחוזות ובאגף פסיכולוגיה, בהתאם למשימות השונות שעל סדר היום:

    פיתוח מקצועי בתחום המערכתי

    • עדכון הקורס הבסיסי בהתאם לחידושים בתחום, ובסנכרון עם התוכנית האסטרטגית, בעזרת שיח רב-מקצועי הכולל את מרצי המדרשה וגורמים מקצועיים נוספים.
    • פיתוח קורס מערכתי מתקדם, תוך חשיבה עתידית על פיתוח מסלול מערכתי רחב ומודולרי במסגרת הלימודים במדרשה.

    הטמעת התחום המערכתי בעבודת השפ"ח ברמת המחוז וברמת הארגון

    • למידה תיאורטית ופיתוח פרקטיקות עבודה מערכתיות בתחנות.
    • יוזמה ו/או שותפות בפיתוח והנחיה בימי עיון מחוזיים וארציים, סדנאות, כנסים והרצאות.
    • פיתוח מערכתי מחוזי בהתאם לצורכי המחוז. הקמה והובלה של פורומים מערכתיים או שותפות בצוותי חשיבה מחוזיים העוסקים באבחון צרכים, פיתוח והטמעת הידע ומשימות ייעודיות כגון: פיתוח מודל עבודה של יעוץ מערכתי למנהלי שפחים בהטמעת התוכנית האסטרטגית והשתלמויות/הדרכות מותאמות לצורכי התחנות.
    • שותפות בצוותי משימה ועבודה משותפת עם בעלי תפקידים באגף פסיכולוגיה: צוות ילדים בסיכון, צוותי פיתוח בתוכנית האסטרטגית הכוללים פיתוח מקצועי בהיבט של מנהלי שפחים ועבודת השפ"ח עם רשויות מקומיות, צוות פיתוח רציונל הכשרה ליום עיון למדריכים, פגישות עבודה עם נציגי המטה והפיתוח המקצועי ובעלי תפקידים נוספים בארגון.

    מאמרים וכלים

  • חברות הפורום

    יו"ר הפורום – רוית בנבניסטי רייטר
    מחוז צפון – מיכל מורן
    מחוז חיפה – סיגל אימבר, ציפי מזרחי
    מחוז מרכז – ליאורה גישרי
    מחוז ת"א – דפנה רענן כהן
    מחוז דרום – יעל אברהם
    מחוז ירושלים – תמי לי

    פורום ההכשרה וההדרכה עוסק בפיתוח והובלת תהליכי הכשרת הפסיכולוג החינוכי לאורך כל שלבי ההתפתחות המקצועית, תוך מיפוי צורכי ההכשרה במבט ארצי, ופיתוח מענים לצרכים אלו. בשנתיים האחרונות ההתמקדות היא בפיתוח תחום ההדרכה.

    על סדר היום

    פיתוח תחום ההדרכה הנו תהליך משלים לעיסוק בשינוי בדרישות ההתמחות. הרציונל העומד בבסיס תהליך זה הוא שיש לכלול קריטריונים מקצועיים ברורים יותר למסלול ההסמכה להדרכה, לעסוק בדרישות הלמידה, ולהגדיר את תהליכי עדכון ההכשרה למדריכים שסיימו את תהליך ההסמכה.

    נושא נוסף שנמצא בפיתוח – מתן מענה לתהליכי הכשרת מתמחים ומדריכים בשפ"חים קטנים, בהם ישנו מספר מצומצם של מתמחים ומדריכים, או מקומות שאינם מוכרים להתמחות – אפיונים אלו אינם מאפשרים השלמת הכשרה באופן מיטבי.

    תהליכי פיתוח ההדרכה, מתקיימים בהובלת מטה אגף פסיכולוגיה, ובשיתוף עם הוועדה המקצועית ורכזת הפיתוח המקצועי.

    יעדי פיתוח ההדרכה

    • הגדרת תנאים להתחלת תהליך ההסמכה.
    • הגדרת דרישות לימוד לאורך כל תהליך ההכשרה.
    • דרישות סיום הסמכה להדרכה.
    • עדכוני ידע מדריכים מוסמכים.
    • כשירות למתן הדרכה על הדרכה.
    • מדריכים חיצוניים.
    • הגדרת מבני הכשרה ולמידה אזוריים, שיתנו מענה להחלת תהליכי התמחות, והסמכת מדריכים באזורים בהם ישנם בעיקר שפ"חים קטנים.

    בנוסף על כך ובמסגרת התכנון האסטרטגי, הוקם צוות שעוסק בפיתוח המקצועי של מנהלי שפ"חים. לאחר מיפוי צורכי ההכשרה והמיומנויות השונות הנדרשות ממנהל שפ"ח, נוסח נייר עמדה המציע נושאי הכשרה והתמקצעות עבור המנהל, ומבנים בארגון שיתמכו ויחילו הכשרה זו.

    בין התוצרים

    • שאלון הערכת תהליכי הדרכה למתמחה בפסיכולוגיה חינוכית
      כלי זה הוא רכיב בלתי נפרד מתהליכי פיתוח סטנדרטים לעבודת הפסיכולוג החינוכי והשירות הפסיכולוגי חינוכי. השאלון נבנה על דעת הפסיכולוגית הראשית בשפ"י, יו"ר הועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית במשרד הבריאות ופורום ההכשרה של אגף פסיכולוגיה בשפ"י. שאלון זה משמש כלי סטנדרטי בשלב ההערכה המסכמת של תהליך ההדרכה בתום כל שנת עבודה.
    • אוגדן הפסיכולוג החינוכי מכלול הכשרה והתפתחות מקצועית
      אוגדן הפסיכולוג החינוכי המהווה מכלול ההכשרה וההתפתחות המקצועית, נועד לשמש כלי עזר לפסיכולוג החינוכי בכל שלבי ההכשרה משלב הפרקטיקום המורחב/ההתמחות ועד לסיום תהליך ההסמכה להדרכה. האוגדן כולל הגדרות לעבודתו המיטבית של הפסיכולוג החינוכי בהיבטים של: זהות מקצועית, תחומים הייחודיים לפרופסיה, אופנויות העבודה, תהליכי ההתמחות וההכשרה ועוד. מטרת האוגדן היא לארגן, להבנות, לסייע ולשמש כ- Handbook בפסיכולוגיה חינוכית, לכל מדריך, למנהל שפ"ח ולכל פסיכולוג. הוא מעין מגדלור המורה את הדרך בשלבים השונים של הכשרת הפסיכולוג החינוכי לפסיכולוג ולשירות הפסיכולוגי החינוכי המכשיר את דור העתיד.
    • כנס ארצי למנהלי שפ"חים - השפעה מערכתית ב-DNA שלנו (2018)

    הערכת תהליכי הדרכה למתמחה בפסיכולוגיה חינוכית

    להורדת שאלון להערכה תהליכי הדרכה למתמחה בפסיכולוגיה חינוכית

    ההדרכה הינה מרכיב משמעותי בהתפתחותו של הפסיכולוג החינוכי. קשה לדמיין תהליך הכשרה ללא הדרכה שהינה, לעיתים, האמצעי האפקטיבי ביותר לצמיחה והתפתחות מקצועית. חלק אינטגרלי מהתהליך, קשור בהערכה ומתן משוב הדדי בין המדריך למודרך. המשוב בהדרכה הוא דיאלוג שבו כל אחד מהשניים מתייחס לתהליך ההדרכה, תוך מתן מקום בתגובתו לתכנים, לרלבנטיות ולמרחב שנוצר.

    פורום הדרכה של אגף פסיכולוגיה פיתח שאלון הערכת תהליכי הדרכה למתמחה בפסיכולוגיה חינוכית. כלי זה הוא רכיב בלתי נפרד מתהליכי פיתוח סטנדרטים לעבודת הפסיכולוג החינוכי והשירות הפסיכולוגי חינוכי. השאלון נבנה על דעת הפסיכולוגית הראשית בשפ"י, יו"ר הועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית במשרד הבריאות ופורום ההכשרה (לשעבר פורום הדרכה) של אגף פסיכולוגיה בשפ"י. שאלון זה ישמש מעתה ככלי סטנדרטי בשלב ההערכה המסכמת של תהליך ההדרכה בתום כל שנת עבודה. עם זאת, מומלץ למנהל שפ"ח/ רכז הדרכה שפיתח כלים אחרים להערכת תהליך ההדרכה, לשקול מעבר הדרגתי לשימוש בכלי זה.

    הנך מתבקש להפיץ את השאלון, בדרך קבע, ככלי בעבודת השרות הפסיכולוגי חינוכי להערכת התהליך, בסיום כל שנת הדרכה. חשוב כי השאלון יחולק לכל מדריך ומודרך, ע"מ שכל אחד, יעריך את התהליך באופן נפרד, ומאוחר יותר, יביאו לשיחת הערכה וסיכום משותפת. בסיום תהליך המשוב ההדדי, על המדריך יהיה לכתוב סיכום אינטגרטיבי המבוסס על כל הפרמטרים שנדונו. כמו כן, מצ"ב "דף ריכוז לעבודת המתמחה" (עמ' 6-7). אנו מציעים לדאוג לכך כי המתמחה ימלא דף זה ע"מ שתהיה לו תמונת מצב בהירה וברורה בנוגע לשלב בו הוא נמצא, ביחס לדרישות ההתמחות בפסיכולוגיה חינוכית. את הסיכום האינטגרטיבי, בצירוף "דף הריכוז לעבודת המתמחה" יש לשמור בתיק המתמחה שנמצא ברשות רכז/ת ההדרכה ו/או מנהל/ת השפ"ח.

    לנוכח חוסר הבהירות בנוגע למעמד המתמחה בשלבים השונים, צירפנו לנוחיותכם "מילון מונחים"

    • מתמחה זמני - מי שסיים את חובות השמיעה לתואר שני במגמה חינוכית/ קלינית חינוכית של הילד/ קלינית של הילד ועדיין לא סיים את כתיבת התיזה. משך- עד להגשת התיזה ואישורה.(משך הזמן המוכר להתמחות זמנית הינו מקסימום שלוש שנים).
    • פרקטיקום/ פרקטיקום מורחב – מחליף את המושג "טרום מתמחה" שכבר אינו בשימוש: מי שסיים לימודי תואר שני בפסיכולוגיה שלא במגמות הנ"ל ועליו להשלים קורסים ושנת עבודה בשדה. מדובר בפרקטיקום הדומה במהותו ותכניו לשנתיים שהסטודנטים לפסיכולוגיה במגמה חינוכית/ חינוכית קלינית נדרשים לעשות במסגרת לימודי המ.א. + קורסים שיש להשלים, בהתאם לתוכנית הלימודים ולמגמה אותה סיימו, עפ"י מה שיקבע ע"י הועדה המקצועית. משך- מקסימום שנה.
    • מתמחה קבוע - מי שהועדה המקצועית אישרה לו להתחיל את תהליך ההתמחות הקבועה. משך- מינימום שנתיים במשרה מלאה או חלופותיה (מינימום היקף משרה להתמחות- 50% ולא פחות מ- 18 שעות שבועיות לחצי משרה) בתחנה מוכרת להתמחות ועד לעמידה מוצלחת בבחינת ההתמחות.

    אוגדן ההכשרה של הפסיכולוג החינוכי

    מכלול ההכשרה וההתפתחות המקצועית של הפסיכולוג החינוכי

    האוגדן "מכלול ההכשרה וההתפתחות המקצועית של הפסיכולוג החינוכי" נועד לשמש כלי עזר לפסיכולוג החינוכי בכל שלבי ההכשרה, משלב הפרקטיקום המורחב/ההתמחות ועד לסיום תהליך ההסמכה להדרכה. האוגדן כולל הגדרות לעבודתו המיטבית של הפסיכולוג החינוכי בהיבטים של זהות מקצועית, התחומים הייחודיים לפרופסיה, אופנויות העבודה, תהליכי ההכשרה ועוד. הוא מעין מגדלור המורה את הדרך לפסיכולוג החינוכי בשלבים השונים של הכשרתו ולשירות הפסיכולוגי - החינוכי המכשיר את דור העתיד.

    אוגדן זה נבחר להיות מסמך דינמי אשר מטבעו מצריך עדכון מדי תקופה, בהתאם להנחיות, לפרסומים ולהחלטות החדשות המתקבלות על ידי הגופים המקצועיים המתקשרים לעבודת הפסיכולוג החינוכי. הוא משקף שילוב של עבודת מטה ושדה השזורים יחדיו. כוחו של האוגדן בחיבור ובאינטגרציה בין גופים שונים המתקשרים לעבודת אגף הפסיכולוגיה, פורומים מקצועיים וועדות מקצועיות של האגף, הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית במשרד הבריאות, המדרשה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית ועוד.

    אוגדן ההכשרה של הפסיכולוג החינוכי עבר עדכון במאי 2017 בהתאם לשינויים שחלו בדרישות ההתמחות.

    מבנה האוגדן

    פרק א' - תוכן עניינים ומבוא
    פרק ב' - תחומי ההכשרה
    פרק ג' - סביבת העבודה
    פרק ד' - תחומי הכשרה נוספים
    פרק ה - שלבי ההכשרה
    פרק ו' - נספחים

  • חברות הצוות

    מנהלת ארצית – אסתי מאיר קעטבי
    מחוז צפון – עדה שנפלד
    מחוז חיפה – אסנת יפה מנור
    מחוז מרכז – ירדנה לוי
    מחוז ת"א – דפנה רענן כהן
    מחוז דרום – ד"ר ליטל שחר שפירא
    מחוז ירושלים – מילכה הדר

    צוות הפיתוח המקצועי והמדרשה, שותפות עם המטה ועם הפורומים המקצועיים של אגף פסיכולוגיה בשפ"י, בפיתוח וקידום ההכשרה של הפסיכולוגים החינוכיים משלב לימודי התואר השני, דרך ההתמחות בפסיכולוגיה חינוכית, התמחות בהדרכה בפסיכולוגיה חינוכית והכשרת מנהלי שפחים.

    הצוות מוביל כיום מהלך של תכלול הפיתוח המקצועי של ההכשרה של הפסיכולוג החינוכי. במהלך זה נלקחים בחשבון היבטים ארציים ומחוזיים של הכשרות שמתקיימות הן במסגרת המדרשה ושלוחותיה והן במסגרות מחוץ למדרשה, כמו גם אפיונים של מרכז ופריפריה, התייחסות לתחומי ליבה ולתחומי העמקה, לשינויים חברתיים וטכנולוגיים ולרב תרבותיות.

    ברמה הארצית

    • מוקד הפיתוח כיום הוא בעדכון קורסי החובה במדרשה הן ברמת התוכן והן ברמת דרכי ההוראה. שיפור ההנגשה של ההכשרה באמצעות הקמת מבני הכשרה אזוריים והכנסת שימוש באמצעים טכנולוגיים.
    • שותפות בקידום מהלכים ארציים: התוכנית האסטרטגית לפסיכולוגיה חינוכית מערכתית משפיעה, פיתוח תחום ההדרכה, פיתוח ההכשרה של מנהלי שפ"חים, תכנית ההשלמה, ילדים בסיכון ועוד.

    ברמה המחוזית

    רכזות הפיתוח המקצועי והמדרשה פועלות ב-6 מחוזות ברחבי הארץ. הן בעלות תפקיד מרכזי בצוות הפיתוח המקצועי המחוזי בהובלת הפסיכולוג המחוזי. צוות זה עוסק בתכנון ותפעול של ההכשרה על פי הצרכים במחוז. תחומי הפעילות כוללים: כנסים, ימי עיון, וקורסים בשלוחה המחוזית של המדרשה ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית.

  • חברי הפורום

    יו"ר הפורום – צבי יערי
    מחוז צפון – נועה שוורצפוקס, אורנה וייס
    מחוז חיפה – שרון פילובסקי, כמיל נג'אר
    מחוז מרכז – חמוטל דברת-איתן
    מחוז ת"א – ניצן גולדשמיט, מירה ברמה
    מחוז דרום – שועא כהן, ענת נרובאי
    מחוז ירושלים – סמדר ספיר יוגב, סנדרה קצור

    תחומי עבודת הפורום: פסיכו-דיאגנוסטיקה, לקויות הלמידה והפרעת קשב.
    הנחות יסוד:

    • כל פעולה דיאגנוסטית היא בגדר התערבות. הערכה פסיכולוגית מתייחסת למכלול הווייתו של הילד ולעולמו הפנימי בהקשר של המעטפת האנושית שלו (הורים, מורים, חברה).
    • העיסוק הפסיכולוגי בלקויות למידה ובהפרעות קשב נעשה מתוך עמדה פרטנית ומערכתית.
    • הפורום פועל בכפוף למדיניות אגף פסיכולוגיה בשפ"י ובשיתוף עם אגף לקויי למידה והפרעת קשב.

    פעילות הפורום במישור הארצי

    • זיהוי צרכי שדה, גיבוש מדיניות בתחום והטמעתה, בכפוף למדיניות אגף פסיכולוגיה.
    • עבודה בשותפות עם אגף לקויות למידה בנושאי מדיניות בכלל ובאשר לעבודת השפ"חים בתחום, בפרט. קידום שיתופי פעולה עם מפקחות/ים מדריכות/ים רכזי לקויות למידה והייעוץ החינוכי.
    • עדכון הידע המקצועי בתחומי האבחון השונים. פיתוח, הרחבה והעמקה של הידע הקיים והטמעתו במרחב הארצי ובמחוזות.
    • שותפות בפיתוח מסלולי הכשרה בתחום האבחון הפסיכולוגי חינוכי, אבחון קשב, אבחון לקויות למידה וכן בנית קורסים להעמקה ולהרחבה של הידע בתחום האבחון למומחים ומדריכים, בשיתוף עם וועדת הוראה ורכזי הפיתוח המקצועי.
    • הטמעת כלי הערכה בתחום הפסיכו-דיאגנוסטי בכלל, ואבחון לקויות למידה וקשב בפרט, בהסתמך על ידע עדכני חדש וניסיון קליני.
    • סטנדרטיזציה של השימוש בכלי אבחון במישור הארצי, פיתוח והטמעת פורמט אבחון אחיד.
    • התייחסות לממד הרגשי והחברתי בקרב ילדים לקויי למידה ולקויי קשב.

    פעילות הפורום במישור המחוזי

    • קשר של הרכז המחוזי עם הפסיכולוג המחוזי לצורך איתור יעדים מחוזיים בתחום, זיהוי צרכים מקצועיים בשירותים הפסיכולוגיים חינוכיים וגיבוש תכנית עבודה בהתאם.
    • בחלק מהמחוזות מתקיים פורום דיאגנוסטיקה אותו מנהלים חברי הפורום, נציגי המחוז בפורום הארצי.
    • ארגון וליווי עבודת וועדות ההתאמה בכל מחוז בשיתוף עם הייעוץ והפיקוח.
    • ליווי מקצועי בתהליך האיתור והאישור לזכאים לאבחוני מלגות.
    • שיתופי פעולה עם מפקחי המחוז בתחום לקויות למידה בעיצוב המדיניות בתחום האבחון והטיפול בילדים לקויי למידה וקשב.
    • ארגון ימי למידה למדריכים ולפסיכולוגים.

    התוכנית "מלקויות ללמידה"

    הילה חיון, רכזת ארצית של התוכנית "מלקויות ללמידה"

    התוכנית החדשה "מלקויות ללמידה", בהובלה של אגף לקויות למידה והפרעות קשב בשפ"י, החלה לפעול בשנה הנוכחית בחמש עשרה רשויות מובילות.* התוכנית נותנת מענה טיפולי מערכתי כוללני לתלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב. בתוכנית מושם דגש על מעבר מהתאמות בדרכי ההבחנות להתאמות בדרכי ההוראה והלמידה. היא כוללת הכשרת צוותי חינוך, ומתן מענה ארוך טווח, מעמיק ומתאים עבור התלמידים המתקשים בלמידה. התוכנית פועלת ברוח ה-RTI, והיא כוללת תהליכי הערכה, בקרה ומעקב אחר התלמידים המתקשים, מתן טיפול לימודי ורגשי אינטנסיבי, ובסופו של התהליך פיקוח ובקרה על תהליכי האבחון שיבוצעו באופן סטנדרטי במרכזי "מלקויות ללמידה" שנמצאים בשפ"חים עצמם.

    מנהל השפ"ח, ולעיתים גם רכז התוכנית בשפ"ח, שותפים לדיונים בוועדות ההיגוי הרשותיות העוסקות בפיתוח, מעקב והטמעת התוכנית ברשות. בנוסף, הוקמו מרכזי "מלקויות ללמידה" בשפ"חים בהם פועלת התוכנית. המרכזים נותנים כבר השנה מענה רגשי מערכתי לתלמידים ובתי הספר, במסגרת של תוכניות התערבויות מערכתיות בית ספריות או של קבוצות רגשיות. בהמשך, יורחבו המרכזים ויינתן גם מענה אבחוני לתלמידים שקיבלו התערבות פדגוגית ארוכת טווח, ועדיין ימשיכו לגלות קשיים ניכרים. הפסיכולוגים הנותנים שירות פסיכולוגי בחטיבות הביניים, מהווים גורם מייעץ לבית הספר בכל הנוגע למדיניות הכלתם של התלמידים עם לקויות הלמידה, שותפים בצוות הרב-מקצועי ואף פעילים בהכשרת הצוותים החינוכיים.

    *אילת, שדרות, רהט, בית-שמש, מודיעין, נתניה, הוד השרון, רעננה, אור עקיבא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, כפר קרע, נצרת, ירכא ומעלות תרשיחא.

  • חברות הצוות

    רכזת ארצית מיניות ומניעת פגיעה – איריס הלמן
    רכזת ארצית חירום – ד"ר מזל מנחם
    רכזת ארצית מניעת התאבדות – יעל שחר
    רכזת ארצית צמצום אלימות – אורנה קרשטיין
    מנהלת הפיתוח המקצועי והמדרשה – אסתי מאיר קעטבי
    יו"ר הפורום המערכתי – חיאת צפניה

    הצוות הוקם על ידי ד"ר חוה פרידמן בצמרת ביולי 2016 במטרה לחבר את תחומי הסיכון על מנת לייצר תפיסה יותר אינטגרטיבית שתיושם גם בפרקטיקה של הפסיכולוגיה החינוכית.

    בתחילת העבודה הייתה התבוננות על האלמנטים המשותפים לכל תחומי הסיכון ובו בזמן על המרכיבים הייחודיים לכל תחום ולכל התערבות. לפני כשנה הוחלט באגף פסיכולוגיה להקצות משאבים לטובת הכשרה בתחום, והצוות החליט להתמקד בתחום המערכתי, שהשתלב גם עם רוח התוכנית האסטרטגית.

    הוחלט לבנות קורסים מחוזיים או דו מחוזיים בנושא של "בית הספר כסביבה מקדמת בריאות נפשית של ילדים בסיכון" בשיתוף עם ג'וינט אשלים. במקביל, התקיים מהלך משרדי רחב של שיתוף פעולה בין הגופים. השנה נפתחו קורסים אלו בשלושה מחוזות (מרכז, צפון, ירושלים), והם מונחים על ידי זוג מנחים שלפחות אחד מהם הינו פסיכולוג חינוכי פעיל ומחובר לעשייה בשטח.

    במקביל, הצוות ממשיך לפתח את החשיבה לגבי האופנים השונים בהם ניתן להגביר את המסוגלות של הפסיכולוגים החינוכיים להתערבות טיפולית עם ילדים בכל תחומי הסיכון ברמת הילד, המשפחה והמערכת.

  • צוות הרפרנטים הארצי הוקם בקיץ 2017

    רכזת ארצית – ד"ר מזל מנחם
    רכזת תחום רב תרבותיות בחברה היהודית – יפית חסן
    רכז תחום רב תרבותיות בחברה הערבית – רזק שלוש
    רכזת תחום התפתחותי – גל תמים סיקולר
    רכז תחום קהילה ומשפחה – גלעד פישביין

    מטרת עבודת הצוות היא פתוח מקצועי של הפסיכולוגים החינוכיים בתחום החירום ברמת הפרט והמערכת ברצף המעגלי של חוסן ומניעה, התערבות במצבי משבר וטיפול בטראומה. מעבר לתיאוריות, מודלים ופרקטיקה כללית בתחום החירום, ישנה התמקדות על הרצף ההתפתחותי, המאפיינים הרב תרבותיים, ועל הרצף של הפרט, המשפחה, בית הספר והקהילה.

    זוהי השנה הראשונה של פעילות הפורום במתכונתו הנוכחית ואנחנו בונים תכנית עבודה רב שנתית. לצורך זה בשנה הראשונה אנחנו עוסקים בעיקר במיפוי של הצרכים והעשייה בתחום החירום ברמת מטה מחוזיים ומנהלי שפ"ח. בתום השנה נצא עם מסמך מסכם של המיפוי ועם הצעה לתוכנית עבודה. במקביל אנחנו לומדים את ההכשרות הקיימות בתחום החירום והטיפול בטראומה. בשנה זו נציע לפסיכולוגים המחוזיים והאחראים על הפתוח המקצועי עדכונים והתייחסות ראשונית לקורסים הקיימים. בהמשך, בהתאם לצרכים שיעלו מן השטח, וללמידה העדכנית בשדה התאורטי והפרקטי נתווה ונציע תוכניות לימודים מותאמות.

    החלוקה לרפרנטים ארציים לנושאים בתחום החירום, היא אתגר חדש ליחידה למצבי לחץ ולאגף פסיכולוגיה. אנחנו לומדים ביחד כיצד לעשות זאת. אנחנו חוברים לנעשה ביחידה למצבי לחץ ברמת הייעוץ וברמת הפרויקטים (הכשרות צל"ח, פרויקט הטראומה והעמידות של אשלים, שפ"י ואוניברסיטת תל אביב, תכנית חוסן של מרכז כהן-הריס, ועוד), ובאגף פסיכולוגיה אנחנו חוברים לרכזי פורומים ונושאי תפקידים הרלוונטיים לכל אחד מתחומי העשייה שלקחנו על עצמנו (פסיכולוגים מחוזיים בתחום הרב תרבויות, פורום הגיל הרך וכו'). כל אחד מהרפרנטים לומד את תחומו, ויציע כיצד לפתח אותו בהקשר של הפסיכולוגיה החינוכית.

    חומרים מצורפים

  • חברי הצוות

    רכזת ארצית – אורנה קרשטיין
    מחוז צפון – אמיר סלאמה
    מחוז חיפה – ד"ר לירון און
    מחוז מרכז – ד"ר קרין מייקסנר
    מחוז ת"א – ארז בלנאו
    מחוז דרום – יזהר שער
    מחוז ירושלים – מירב קציר

    הצוות עוסק במגוון תחומים הקשורים לקידום מניעת אלימות וטיפול בבעיות התנהגות. חלק גדול מעבודת הצוות מתמקד בתוכנית מטיב"ה – מרכזים טיפולים לילדים עם בעיות התנהגות במודל טיפול שכולל טיפול קבוצתי לילדים, הדרכת הורים פרטנית והתערבות מערכתית במסגרות. התוכנית פועלת 8 שנים, ומופעלת כיום ב-23 שירותים פסיכולוגים. התוכנית מקיפה מגזרים שונים בחברה הערבית (בדואים, דרוזים, נוצרים ומוסלמים) ובחברה היהודית (חילונים, דתיים לאומים וחרדים). השנה החל תהליך של עבודה מלווה הערכה ומחקר.

    הצוות מוביל את הפיתוח המקצועי של הפסיכולוגים בקהילת מטיב"ה בתחום של טיפול בבעיות התנהגות ומניעת אלימות וזאת על ידי יצירת מעגלי תמיכה, הכשרה מקצועית והדרכה בתחום. האמצעים האופרטיביים לביצוע המטרה הינה ליווי הרכזים במטיבות בתוך השירותים בעבודה השוטפת, פיתוח ההדרכה של הצוותים ובתוכם ומפגשים ללמידת עמיתים והרצאות בתחום 5 פעמים בשנה.

    מעבר לפעילות זו, כל רכז פועל בתוך המחוז שלו בתחום בהתאם לצרכים ובשיתוף פעולה עם הפסיכולוג המחוזי. הפעילויות כוללות: שותפות בימי עיון ובסדנאות לפסיכולוגים במחוז, מענה למנהלי שפ"ח בסוגיות בתחום, הובלת קורסים במדרשות, הובלת תהליכים הכשרה והדרכה בשירותים הפסיכולוגים בתחום ועוד.

    הצוות נפגש כעשר פעמים בשנה לפגישות של מספר שעות ובתוכן גם מתנהל דיון מעמיק על תחום בעיות ההתנהגות והאלימות כפי שמשתקף בחברה הישראלית ועל תפקידו של הפסיכולוג החינוכי ומקומו הייחודי לקידום התחום. כמו כן, מושם דגש על שיתופי פעולה עם גורמים שונים בשפ"י ומחוצה לו על מנת לפעול לקידום התחום מתוך הבנת המערך הכולל של השותפים לדרך.

  • חברי הצוות

    רכזת ארצית – איריס הלמן
    רכזת לחברה הערבית – נאדיה מסרוואה
    מחוז צפון – מרסלה פלדמן
    מחוז חיפה – נידאל מוסא
    מחוז מרכז – נורה אדר
    מחוז ת"א – עפרה בן דוד
    מחוז דרום – יעל בר עוז ונטלי בן שלמה
    מחוז ירושלים – שפרה קלמנוביץ

    הנושאים בהם הצוות עוסק

    מיניות נורמטיבית בפרספקטיבה התפתחותית, התנהגויות לא מותאמות בגיל הרך, פגיעה מינית – טיפול מערכתי ופרטני, נטייה מיניות וזהות מגדרית, ולאחרונה – הפרעות אכילה.

    בעקבות בחינה מחודשת של פעילות הרכזים ביחידה למיניות ומניעת פגיעה מינית, וכדי להתאימה לצרכי השטח והזמן, העברנו שאלון אינטרנטי באמצעותו הוצע למנהלי השפ"חים להזמין את חברי הצוות להגיע לשפ"חים ללמידה הדדית. מטרת המהלך היא להגיע לקראת סוף שנה זו למסקנות אופרטיביות של דרכי הכשרה והתערבות בתחום עבודת הצוות כדי להרחיב את הידע, המיומנות והיכולות של השפ"חים בתחום.

    שיחה עם ילדים על מיניות ועל פגיעה מינית

    לאור למידה של השנים האחרונות בעקבות ממצאי מחקר טראיינה שהעלה שוב את הפער בין שכיחות הפגיעה המינית לדיווח, אנו עסוקים בעידוד הפסיכולוגים לשוחח עם ילדים על מיניות בכלל, ועל אפשרות שחוו פגיעה בפרט (כאשר עולה צורך). מעבר לטאבו החברתי ולקושי הרגשי לעסוק בנושאים אלו, חוק חובת הדיווח והאפשרות של "זיהום חקירה" וחינוך רב שנים לזהירות, מקשים על פסיכולוגים לשוחח עם ילדים, אפילו כאשר מדובר בהתנהגויות מיניות בין ילדים בגיל הרך, בהן חקירה לעתים קרובות אינה רלוונטית. בנושא זה התקיים יום עיון חשוב במחוז חיפה – "הילד שלא רצה לספר והמבוגר שלא רצה לשמוע". התקבלו משובים משמעותיים על רלוונטיות הנושא ועל הצורך בהטמעתו בשטח.

    זהות מגדרית

    תחום שמקבל תאוצה חברתית בשנים האחרונות, שאנו רואים את ביטויה בשטח, ואת הצורך שלנו להגיב ולהתאים את עצמנו למקרים שונים במערכת החינוך. אנו לומדים את הנושא, ועוסקים בליווי שפ"חים בסיטואציות חדשות של התמודדות בית הספר עם מעבר מגדרי (טראנס ג'נדר) המתרחשים יותר ויותר, גם בגילאים צעירים.

    טיפול בפגיעות מיניות

    אנו ממשיכים לעודד שפ"חים לטפל בנפגעים ובפוגעים, כחלק מעבודתם השוטפת, תוך התמקצעות בתחום. השנה מסתיים במדרשה במחוז ירושלים קורס דו-שנתי להכשרה בטיפול בפגיעה מינית, ולתחום יצטרפו עוד כעשרים מטפלים. בנוסף, השנה קיבלו חמישה שפחים חדשים תקצוב ראשוני לטיפול בתחום זה, לאחר שהכשירו את הצוות באופן עצמאי.

    הפרעות אכילה

    נושא שנמצא בתהליך למידה ראשונית של האופן בו הוא נוגע לעבודת השפ"חים. קיימנו בנושא זה מפגש של צוות הרפרנטים עם פרופסור יעל לצר, והתרשמנו כי יש הרבה מה לעשות במניעה ראשונית ושניונית של פתולוגיות בתחום, וכי נושא זה מאוד רלוונטי לעבודתנו. בשנת למידה זאת, אפילו יותר מבכל תקופה אחרת, אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר, להזמין לפגישה ולשתף שאלות, דילמות ומחשבות שלכם בתחום.

    משולחן הצוות

    כנס ארצי למנהלי שפ"חים – השפעה מערכתית ב-DNA שלנו (2018)

  • חברי הצוות

    רכזת ארצית – יעל שחר
    מחוז צפון – מיכאל יעקובי
    מחוז חיפה – אודי פרידמן
    מחוז מרכז – דיקלה וינמן אברהמי
    מחוז ת"א – עפרה אריאלי
    מחוז דרום – יזהר שער
    מחוז ירושלים – ד"ר דבי כהן

    הצוות הוקם עם כניסת שפ"י לתכנית למניעת התאבדויות, ופועל באגף פסיכולוגיה, לצד היחידה למצבי משבר וחירום בשפ"י ובתאום עם היחידה למניעת התאבדויות במשרד הבריאות. הצוות רואה את משימתו המרכזית בפיתוח מקצועי של הפסיכולוג החינוכי והשפ"ח במניעת התאבדויות, הן ברמת הפרט והן ברמת המערכת – בית הספר והקהילה.

    בשנתיים וחצי בהם פועל הצוות, התמקדה פעילותו בפיתוח מודלים להתערבות במצבי סיכון אובדני. נבנה מערך הכשרה והדרכה לפסיכולוגים בתחום הערכת סיכון וטיפול, אשר נמצא בתהליך הטמעה בקרב 85 שפ"חים. התהליך איפשר להעלות את תחושת המסוגלות של הפסיכולוג החינוכי ולהפחית את ההימנעות מהתחום.

    הצוות מקיים עבודת מטה סדירה עם שותפיו במשרד החינוך, הבריאות והרווחה, כדי לתמוך ביצירת רצפים טיפוליים מיטביים ברמת המטה, השפ"ח והקהילה.

    ברמת המחוז, מלווים הרכזים כניסה של שירותים פסיכולוגים לתוכנית הלאומית, תוך חשיבה, התוויה והטמעה של העקרונות המנחים את עבודת השפ"ח על מאפייניו הייחודיים. הרכזים מהווים מומחי תחום ומאפשרים תמיכה מקצועית שוטפת לשאלות ולהתייעצויות מהשדה והם מקדמים את הלמידה וההעמקה ברמת המחוז, תוך התאמה למאפייני האוכלוסייה והמגזרים השונים.

    חברי הצוות מנהלים תיעוד ומעקב על נתוני התלמידים בסיכון אובדני ועל ההתערבויות הטיפוליות המתבצעות במסגרת עבודת השפ"ח במחוזות השונים. הנתונים מהווים גוף ידע חשוב להמשך למידת התחום ותכנון המתווה העתידי ומועברים למשרד הבריאות, המתכלל את התוכנית הלאומית.

    הצוות מקיים חשיבה רציפה ותכנון עתידי על הטמעת גופי הידע ותפקיד הפסיכולוג החינוכי בתחום מניעת ההתאבדות ללא תלות בתוכנית לאומית, כחלק מהמענה של השפ"ח לילדים ונוער בסיכון.

  • חברות המטה

    יו"ר המטה לגיל הרך – אביטל טהרלב
    אילת נוי
    מיכל אנגלרט
    ד"ר אידה נולמן
    ד"ר צביה אהרון

    מטה גיל רך הוקם בתחילת שנה"ל התשע"ז, כמהלך אסטרטגי לקידום התייחסות ומענה מקצועי מיטבי של השפ"ח לילדים ולהוריהם משלב הריון ולידה, ולקידום סוגיות של מדיניות ויישום הנוגעות לעבודת השירותים הפסיכולוגיים בגיל הרך.

    מטה גיל רך שם לו למטרה:

    1. התמקצעות פיתוח ומיצוב של תחום הגיל הרך בתוך אגף פסיכולוגיה – לקדם ולשמור על רמת שירות פסיכולוגי והתפתחות מקצועית של הפסיכולוגים בתחום הגיל הרך, תוך עדכון, למידה והעמקה הן בשדה ההכשרה והן של המדריכים.
    2. לקדם שותפויות ברמת מטה עם גורמים מהמשרד (הפיקוח הקדם יסודי, הייעוץ לגיל הרך ועוד) ומחוצה לו (משרדי ממשלה אחרים, ועדות בין משרדיות ועוד).
    3. סנכרון העבודה עם הפורום לגיל הרך אשר מקדם את השותפויות ברמה המחוזית ובמבנים הארגוניים בשפ"חים, ואת הלמידה מהמחוזות.

    על סדר היום של המטה

    • רקימת שותפות עם הייעוץ והפיקוח, לגיבוש והבניית מודל עבודה בשותפויות של שפ"ח עם פיקוח ויעוץ ברמת הרשות.
    • גיבוש תפיסה ועקרונות עבודה למתן שירות פסיכולוגי חינוכי כמענה לגנים עם בעיות התנהגות – בשותפות עם הרכזת הארצית בתחום של צמצום אלימות.
    • התווית מדיניות תוך דיאלוג עם אגף קדם יסודי בסוגיות של מעברים, מוכנות והישארות בגן.
    • חקר של מודלים שונים של הממשקים בין עבודת השפ"ח למג"ר היישובי.
    • למידת עמיתים של התחנות שמוכרות להתמחות התפתחותית.
    • הנגשת "מבטים" המחודש והגדרת הרלוונטיות של הכלי לפסיכולוג הגן.
    • קידום תוכנית התקשר"ות הורים והתקשר"ות גן כתוכנית הדגל של אגף פסיכולוגיה בתחום.
  • חברות הפורום

    יו"ר הפורום – מיכל אנגלרט
    מחוז צפון – אילת נוי
    מחוז חיפה – צביה אהרון
    מחוז מרכז – דורית רווה
    מחוז ת"א – מיכל חרל"פ קציר
    מחוז דרום – מיכל אנגלרט
    מחוז ירושלים – יהודית דרימן,
    החברה הערבית – רנדה ותד
    חברת פורום – נאדין קפלן

    מטרות הפורום

    פורום הגיל הרך שם לו כמטרה לקדם את עבודת השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים בגיל הרך במחוזות, לעדכן החלטות מטה בתחומי תוכן, ידע ומדיניות, ולהוות כתובת משמעותית בתחום לשפ"חים.

    על סדר היום

    1. קידום תחום הגיל הרך בשפ"חים, קידום תפיסת עבודה כפי שהתווה המטה, של עבודה ברצף מגילאי לידה ועד כיתה א', בדגש על כניסה לגילי 3 עד 6. עבודה מול מנהלי שפ"ח/רכזי גיל רך, וחשיבה מחודשת על חלוקת המשאבים.
    2. התמקצעות במחוז ובשפ"ח: קידום ידע ותחומי תוכן – הכשרות מחוזיות בתחומי הגיל הרך – התמקצעות בהדרכה בגיל הרך, הרחבת הידע ההתפתחותי לכל הפסיכולוגים, בשותפות עם רכזות המחוזיות של הפיתוח המקצועי.
    3. קידום שותפויות מחוזיות ויישוביות עם בעלי תפקידים שונים: פיקוח, יעוץ, מתי"א וכו', חלוקת תפקידים במחוז וביישוב תוך התייחסות למשאבים ולכוחות בשטח. השתתפות בוועדות היגוי ובוועדות יישוביות ובהפעלתן של תכניות לאומיות.
    4. "להיכנס לארגז החול – קידום מענים משמעותיים לטיפול בילדים עם קשיי ויסות והתנהגות" – הכרת מענים ופרויקטים בתחום ועידוד יישום בשטח ברמת המחוז והשפ"ח. קידום הפעלת תכנית התקשר"ות הורים והתקשר"ות גן במחוזות כתוכנית הדגל של אגף פסיכולוגיה בתחום.
    5. קידום נושא המעברים (מהמעון לגן ומהגן לכיתה א') ובחינת סוגית דחיית המעבר לכיתה א'.
    6. שותפות בעבודת "מטה לגיל הרך של אגף פסיכולוגיה", יישום המדיניות ברמת המחוזות, וחיבור בין השטח לבין המטה.
  • חברי הפורום

    יו"ר הפורום – טובה פלר
    פסיכולוגית מחוזית מלווה – מירי זולברג
    מחוז צפון – רז קורצר
    מחוז חיפה – יונת בורנשטיין בר יוסף
    מחוז מרכז – שולה ביין, אורית מופז
    מחוז ת"א – טובה פלר
    מחוז דרום – סופיה שקרלניק
    מחוז ירושלים – מרים כספי

    החזון

    פיתוח והעמקת החשיבה האתית-מקצועית של הפסיכולוגים החינוכיים על ידי פיתוח המודעות לנושא, הקנייה והעשרת הידע בתחום וחינוך להתנהגות מקצועית ראויה.

    על סדר היום

    • הכשרת פסיכולוגים בתחום האתיקה בכל הרמות המקצועיות – מנהלים, מדריכים, מומחים ומתמחים ובמגוון נושאים של הפסיכולוגיה החינוכית.
    • ימי עיון, הרצאות וסדנאות בנושאי אתיקה.
    • ייעוץ והשתתפות בכתיבת ניירות עמדה הנוגעים לתחומים שונים בעבודת הפסיכולוג החינוכי – לדוגמה קוד האתיקה 2017.
    • סיוע בהטמעת קוד האתיקה 2017 במחוזות השונים.
    • מתן מענה לשאלות המועלות על ידי נציגי המחוזות השונות. ריכוז קובץ שאלות נפוצות ותשובות בשפינ"ט לפי נושאים.
    • כתיבת מסמך – "מבט אל אתיקה" ניתוח דילמה אתית על פי מודל שבעת הצעדים והפצתו לכלל השפ"חים.

    בין הישגי הפורום

    • הועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית קבעה, שהמועמדים למומחיות ייבחנו גם בתחום האתי (לאחר יום עיון לחברי ועדות מבחן. יולי 2007).
    • הנחיית קבוצות בנושאים אתיים שונים הרלוונטיים לעבודת הפסיכולוג החינוכי (טרום הכנס הארצי של הפסיכולוגיים החינוכיים. טבריה. נובמבר 2007).
    • אתיקה מקצועית לפסיכולוגים חינוכיים – בשפ"ינט (עלון מקוון מס' 16), אוקטובר 2008.
    • השתתפות בפעילות המחוזית באמצעות הפסיכולוג המחוזי תוך הדגשה והתייחסות לנושא האתיקה: הרצאות לפני מנהלי השפ"חים במחוז, סדנאות בשירותים פסיכולוגיים (לפי דרישה), כתובת מחוזית לפניות ושאלות.
    • העברת סדנאות והרצאות במסגרות שונות ברחבי הארץ: אתיקה למתמחים, אתיקה והדרכה, אתיקה וניהול, אתיקה בטיפול בילד ובמתבגר, אתיקה למזכירות השירותים הפסיכולוגיים, ועוד.
    • השתתפות בכתיבת ניירות עמדה (כמסמך הסטנדרטים, אוגדן ההכשרה ועוד) ומתן חוות דעת על ניירות עמדה שונים תוך הדגשת הנושא האתי.
    • שילוב נושא האתיקה בכל תחום למידה במדרשה הארצית ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית של שפ"י.
    • ייעוץ לוועדת האתיקה של שפ"י בתחומים הייחודיים לפסיכולוגיה חינוכית (שפ"ח-שפ"מ, עבודה בבית הספר וכדומה).
    • כנס ארצי למנהלי שפ"חים – השפעה מערכתית ב-DNA שלנו (2018).
  • חברי הוועדה ותפקידיהם

    ישי שליף, יו"ר הוועדה, אחראי סיום התמחות כולל הפניה לוועדות בחינה.
    רבקה בר דוד – מחוז חיפה, אחראית על תחילת העבודה, פרקטיקום, התמחות זמנית והתמחות קבועה, פטורים מקורסי הסבה.
    עלי נאשד – מחוז צפון, אחראי על תחילת העבודה, פרקטיקום, התמחות זמנית והתמחות קבועה. פטורים מקורסי הסבה.
    ענבל יפה – מחוז מרכז, אחראית על כניסה ויציאה מהסמכה להדרכה.
    חוה שביט – מחוז דרום, אחראית על כניסה ויציאה מהסמכה להדרכה, ואחראית על רשימת המועמדים לבוחנים בוועדות הבחינה.
    חוה פייזר – מחוז ירושלים, אחראית על תיקי חו"ל.
    דורית גרוס – מחוז ת"א, יו"ר תת ועדה להכרה במוסדות.

    תפקידה של הוועדה המקצועית לשמור על סטנדרטים מקצועיים ראויים בכל תחומי העשייה של הפסיכולוגיה החינוכית. יו"ר הוועדה וחבריה עובדים בשותפות הדוקה עם אגף פסיכולוגיה על קידום ההכשרה, התמחות והסמכה של הפסיכולוגים בכל השלבים.

    תת הוועדה להכרה במוסדות

    תת הוועדה דנה בבקשות של שפ"חים להכרה כמוסד מוכר להתמחות על פי תקנות משרד הבריאות, עורכת ביקורים לאחר בדיקת החומרים שנשלחו ומחליטה על מעמד המוסד הפונה. לאחרונה עודכנו הנהלים והועלו לאתר משרד הבריאות. נבנה טופס הכרה ותיקוף הכרה, שאף הוא עלה לאתר וניתן להורדה עבור שפ"ח הזקוק לדיון במעמדו. הוועדה בודקת גם שפ"חים מוכרים שעברו שינויי מנהל ו/או אחראי על הדרכה. מנהלים מתבקשים לדווח לתת הוועדה על שינויים באיוש תפקיד המנהל או אחראי ההדרכה בשפ"ח.

    חברות תת הוועדה

    מחוז צפון – סוהיר יזבק בירומי
    מחוז חיפה – ורד וייטסון סופר, שרי שעל, רות מנור
    מחוז מרכז – אורית לוי
    מחוז ת"א – ברכה ברנע
    מחוז דרום – טלי חבצלת
    מחוז ירושלים – מיקי גרינשטיין

  • רכזת ארצית ומחוז ת"א – טובה ווכטל
    רכזת ארצית – ד"ר אליס שחר דדון
    רכזת מחוז מרכז – ד"ר מורן גרין כהן
    גיבוש הצעת מחקר – ד"ר שרונה מיטל, ד"ר איריס וקסלר בוזגלו
    שותפות נוספות בצוות חשיבה – אפרת כנפי בליי, סילעינואה פנטה, טובה לצ'א, קלאודיה גרובר, אשרת רותם

    רקע – תוכנית "דרך חדשה" היא תוכנית לאומית המופעלת זו השנה השנייה במשרדי ממשלה שונים שמטרתה שילוב מיטבי של בני העדה האתיופית בארץ. במסגרת התוכנית, ולצורך השגת היעד של צמצום ההשמה של בני הקהילה לחינוך המיוחד ב-25%, הוקצו לאגף פסיכולוגיה בשפ"י 7 תקנים ל-16 שפ"חים* על פי הקריטריונים המתייחסים לריכוז גבוה של תלמידים בני העדה האתיופית ברשות ובמסגרות הח"מ ואחוזי כיסוי נמוכים של השפ"ח.

    בכל שפ"ח בתוכנית נבחר רפרנט שמרכז את עבודת השפ"ח במסגרת "דרך חדשה". הרפרנטים וכן פסיכולוגים נוספים העוסקים בתוכנית, משתתפים ב-5 ימי ההכשרה מדי שנה. עקרונות העבודה שמים דגש על מיפוי, דיאלוג עם בעלי עניין ושינוי עמדות בקרב האוכלוסייה הקולטת.

    הפעילות מתקיימת במספר תחומים ורמות של עשייה

    • כשירות תרבותית: הרחבת מיומנויות הכשירות התרבותית בקרב:
      • צוותי חינוך – סדנאות לצוותים חינוכיים, הרחבת הפעילות במסגרות רלוונטיות.
      • גורמים עירוניים – סדנאות לגורמים עירוניים – מפגש עם פעילים חברתיים, מדריכי נוער.
      • צוות הפסיכולוגים בשפ"ח – הרצאות, ימי למידה, ימי הערכות, השתלמויות.
    • עבודה בקהילה: סדנאות הורים, קבוצות ילדים, מפגש עם בעלי העניין, שולחנות עגולים.
    • צמצום השמה לחינוך המיוחד: כלל הפעילויות המיועדות להגברת המודעות ועבודה מותאמת תרבותית, בשפח"ים שונים – לווי ומעורבות במקרים של ילדים בני העדה שהופנו לוועדות השמה.
    • מיפוי ושיתופי פעולה: מיפוי של הגורמים השונים אשר פועלים ברשות מטעם "דרך חדשה" ובקרב בני העדה, לשם תיאום ויצירת שיתופי פעולה, השתתפות בצוותי היגוי עירוניים, חבירה למתכלל העירוני של 'דרך חדשה'.

    *עפולה, חיפה, חדרה, נתניה, גדרה, פתח תקוה, ראשון לציון, לוד, אשדוד, אשקלון, באר שבע, בית שמש, יבנה, רחובות, קריית מלאכי, באר יעקב.

  • רכזת ארצית – ד"ר שרון אוריאלי

    הריכוז הארצי בתחום מתחלק בין מתן עזרה שוטפת לשפ"חים לבין קידום הנושא ברמה הארצית.

    הסיוע לשפ"חים מתבסס על פנייה אקטיבית שלהם באמצעות טלפון, דוא"ל או הזמנה על פי רוב לצוותי ניהול בשפ"חים השונים.

    תחומי העזרה הנדרשים מול השפ"חים

    • סיוע בקידום תפיסת התיעוד בשפ"ח, הבנה של הנהלים והאתיקה בתחום זה, סיוע בשינוי תהליכי עבודה בשפ"חים שבהם אופן העבודה אינו תואם את הנהלים (מרבית השפ"חים נמצאים בתהליך על שלביו השונים).
    • סיוע בחשיבה בדבר האפשרות לגייס את הרשות לתהליכי מחשוב ומה ניתן לעשות במגבלות הטכניות של כל שפ"ח.
    • סיוע במעבר בין תיק ידני לתיק ממוחשב על כל הסוגיות הטכניות והאתיות הכרוכות בכך.
    • סיוע בתמיכה בצוותי ניהול אל מול הקושי לעשות שינוי ארגוני בתחומים שלעיל תוך התאמת השינוי לאופי השפ"ח.

    ברמה הארצית

    • סיוע לאגף פסיכולוגיה בשפ"י בהובלת תהליך ארצי ליצירת תכנה ארצית לניהול כלל השפ"חים.
    • סיוע לאגף פסיכולוגיה בשפ"י בקידום השאיפה להיות ארגון מבוסס נתונים האוסף נתונים מהשדה באופן מושכל, כך שהנתונים יהיו לתועלת השדה והנהלת הארגון כאחד.

    חשוב לציין, שכיון שכמעט כל תחום היום קשור במחשוב, בעידן הווירטואלי ובסוגיות אתיות הקשורות לכך – ישנם נושאים חשובים שאינם בתחום האחריות של הרכזת הארצית. כמו, לדוגמה, טיפול וירטואלי או פלטפורמות דיגיטליות טיפוליות אחרות, המהווים תחום אחר לחלוטין הדורש התמקצעות נפרדת.

  • "חינוך מיוחד הינו מרחב המספק מערך שירותים מיוחדים לילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הכללית"

    תחומי עשייה

    מתאם שדה-מטה

    הפורום דן בדילמות ובקשיים המקצועיים, העולים בעבודה הפסיכולוגית בחינוך המיוחד בשדה ובשפ"חים ומעלה אותם בפני נציגי אגף פסיכולוגיה בשפ"י. הפורום שותף בכתיבת הנהלים בחוזרי המנכ"ל והטמעתם המקצועית בפעילות השפ"חים השוטפת.

    הפורום משתתף בדיונים לצורך תאום בין אגף פסיכולוגיה לאגף חינוך מיוחד לשם ליבון סוגיות ודילמות מקצועיות ויצירת תשתית בסיסית לעבודה המשותפת.

    הפורום נמצא בקשר היוועצות הדדי ושוטף עם מטה אגף פסיכולוגיה בשפ"י.

    מוביל חזון ויוזמה

    הפורום שותף לבניית תפיסת העולם של שפ"י בנושא החינוך המיוחד.

    חושב לעתיד ופועל פרו-אקטיבית, לקידום צרכי ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם. מעודד שיח שונה על מהות החינוך המיוחד עם גורמים שונים במשרד כדי לקדם תפיסה מערכתית, תהליכית והומניסטית של רצף בשירותי החינוך הרגיל והמיוחד.

    מדגיש את הגישה הטיפולית לפרט ולמערכת על פני גישה רפואית ממיינת ומאבחנת.

    מייצג את אגף פסיכולוגיה בועדות וצוותי עבודה שונים

    הכנת ניירות עמדה והופעה בפני ועדות שונות (ועדות כנסת, בריאות הנפש, אוטיזם ועוד).
    השתתפות בצוותי עבודה וחשיבה ארציים ומחוזיים שונים בנושאים רלוונטיים.
    קיום קשר התדיינות שוטף עם פורמים נוספים בשפ"י.
    שותפות בהובלת תהליכי שינוי מבניים ומערכתיים שיוזם משרד החינוך (כדוגמת הפיילוט של יישום דו"ח דורנר).

    שותף לגיבוש נהלים וסטנדרטים לעבודה בחינוך המיוחד ושוקד על הטמעתם בדרכי העבודה של השפ"חים

    פרסום מחוונים והנחיות לעבודת הפסיכולוגים.
    ביסוס העבודה המקצועית על סמך החוקים המקצועיים הרלוונטיים באמצעות בניית והובלת פורמים מחוזיים ללמידה, דיון והטמעה.
    הכנת "אוגדן ידע לפסיכולוג החינוכי בחינוך המיוחד" (בעבודה).
    שאיפה להטמעת תפיסת עבודה משותפת ונהלים סטנדרטיים בכל השפ"חים.

    משמש כתובת לשאלות בנושאי החינוך המיוחד, ועדות על פי חוק ונהלים.

    חברי הפורום מקבלים פניות, שאלות ורעיונות מן השטח ודרך הפורמים המחוזיים, ולאחר דיון בפורום מפיצים את התשובות לשטח.

    משולחנו של הפורום 2016
    מכוון הערכה עם טופס הערכה לוועדת שילוב
    מצגת יישום חוק חינוך מיוחד
    כנס ארצי למנהלי שפ"חים – השפעה מערכתית ב-DNA שלנו (2018)

    חברי הפורום

    יו"ר: אביחי סטולרסקי – מנהל שפ"ח יבנה, מחוז מרכז, avichaisto@gmail.com

    יהודית סולומון – רכזת חינוך מיוחד, שפ"ח ירושלים, מחוז ירושלים, Yehudit26352@walla.com

    דן קורין – מנהל שפ"ח חוף הכרמל, מחוז חיפה, korindan@gmail.com

    אליה רוזנפלד – שפ"ח נתניה, מחוז ת"א, eliar@netanya.muni.il

    ניל פלק – מנהל שפ"ח ק. גת, מחוז דרום, neilfalk10@gmail.com

    קישורים