אודות שפ"י
הקדמה
אגף בכיר שפ"י מעניק מענים רגשיים וטיפוליים לתלמידים, ליווי, תמיכה ומענים לצוותי חינוך והורים במוסדות החינוך.
נשות ואנשי שפ"י, הפסיכולוגים החינוכיים והיועצים החינוכיים, הם גורמי המקצוע אשר מספקים מענים ייעוציים ופסיכולוגיים, מערכתיים ופרטניים לכלל קהילות בית הספר, למגוון החברות ובכל שלבי הגיל. המענים כוללים שירותי תמיכה וסיוע, שירותי אבחון, טיפול וייעוץ לתלמידים ולהוריהם, הדרכה והנחייה לצוותי חינוך ולהנהלות בתי הספר, בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, בשגרה ובחירום. כל אלה נוגעים בסוגיות הקשורות ברווחה נפשית ובבריאות נפש בהתייחס לכל האוכלוסיות, על פני הרצף ההתפתחותי.
התכנים בעמוד
דבר מנהלת שפ"י
נשות ואנשי שפ"י היקרים,
ראש השנה פוגש אותנו בשלב הזה בשנה בו בבוקר מורגשת צינה, ואולי גם הערב קצת קריר, אך היום עודנו חם ושמשי. ואנחנו, נאחזים בחום ובפלאי הקיץ אך גם מתחילים ליהנות מקסמי הסתיו; מהחצבים הזקופים שמבקשים לצייר לנו דרך, מעלי השלכת שמעניקים לצעדינו צליל, מהיום שמתקצר ומעודד אותנו להקדים לשוב הביתה וממזג האוויר שמזכיר לנו שאפשר להתעטף ולהיות מוגנים.
חזון מדיניות ופעילות
-
קידום ההתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית של התלמידים במערכת החינוך, והובלה של תהליכים לבניית סביבה בה מתאפשרת רווחה נפשית לכל באי המוסד החינוכי, בכל אחד מארבעת ההיבטים הבאים:
- היבט אישי של התלמיד כפרט (תוך אישי, בין-אישי, רגשי, קוגניטיבי).
- היבט מערכתי של המסגרת החינוכית.
- היבט פדגוגי של תהליכי ההוראה -למידה.
- היבט משפחתי וקהילתי.
לגבי כל ההיבטים הללו שפ"י הציב לעצמו את המטרות הבאות
- ליזום ולהוביל תהליכים לקידום התפתחות תוך אישית ובין אישית של כלל התלמידים, בהתחשב בשונות ובצרכים מיוחדים.
- להעמיד לרשות מערכת החינוך בכל הדרגים מתודולוגיות, תוכניות ואנשי מקצוע בעלי הכשרה מתאימה.
- להעמיד לרשות מערכת החינוך בכל הדרגים מדדים ודרכי הערכה לנושאי שפ"י השונים.
- לשלב היבטים ייעוציים-פסיכולוגיים במדיניות, בפעולות ובמסגרות החינוך.
- לקדם הכללת שיקולי רווחה נפשית בהחלטות המשרדים והרשויות ובמדיניותם.
-
- תפיסת שפ"י מבוססת על הגישה האקולוגית הרואה את הפרט כחלק ממכלול וממגוון מערכות חברתיות ובכללן המשפחה, הכיתה, בית הספר, גן ילדים והקהילה. מתוך כך, תפקידם של אנשי המקצוע של שפ"י; היועצים, הפסיכולוגים החינוכיים, המפקחים והמדריכים, להנכיח היבטים רגשיים וחברתיים במערכות החינוך תוך חיזוק מקצועיותם ומיומנותם של אנשי החינוך בתחומי הרווחה הנפשית. בנוסף מתפקידם לתמוך באנשי החינוך בפעולותיהם לקידום למידה והתפתחות קוגניטיבית, רגשית וחברתית, באקלים של שגשוג וצמיחה.
- מיקוד בתפיסת הפסיכולוגיה החיובית ובחיזוק כוחות, כדרך לקידום רווחה נפשית.
- ראיית מסגרות החינוך ואנשי המקצוע כגורמים משמעותיים באיתור ובזיהוי צרכים וכגורמים המנגישים מענים מגוונים של פיתוח רגשי חברתי וערכי, לרבות מענים טיפוליים לתלמידים מאותרים, במוסד החינוכי ובקהילה.
- מערכת החינוך מכוונת למתן מענים לכלל האוכלוסיות, תלמידים, הורים, משפחות וצוותים חינוכיים, תוך שותפות עם גורמים רב מקצועיים וגורמים בקהילה.
- המענים מותאמים לתרבויות השונות בחברה הישראלית.
- שותפות מערכת החינוך עם קהילת ההורים כמקדמת היבטים חינוכיים: הישגים, אקלים בית ספרי, רווחה נפשית ועוד. על המוסד החינוכי ליזום שותפות המבוססת על יחסי אמון ושקיפות, תוך הכשרת הצוות החינוכי לקידום תהליכים אילו והתמודדות עם מצבי קונפליקט.
- התערבויות שפ"י מבוססות על עבודה ברצפים: רצף התפתחותי – תוכניות ומעני שפ"י ניתנים בהתאם לשלב ההתפתחותי ובאופן ספיראלי מגן ועד י"ב, ורצף מענים – רצף ההתערבויות נמצא על הטווח שבין קידום בריאות, מניעה, איתור, אבחון ועד התערבות.
- חתירה לשותפויות בין משרדיות וקידום תוכניות ומשימות לאומיות אשר בכוחן לקדם מהלכים מערכתיים משמעותיים.
-
- פיתוח מקצועי - פיתוח מומחיות פרופסיונלית (ידע, יכולות וכלים מקצועיים) בקרב פסיכולוגים, יועצים ואנשי חינוך.
- פיתוח מענים לקידום רווחה נפשית והנגשתם (תוכניות, מענים רגשיים, מענים טיפוליים ועוד). לרבות התוכנית הייעודית ללמידה רגשית חברתית (SEL) ולהקניית מיומנויות רגשיות-חברתיות: תוכנית "הכ"חות שבדרך".
- פיתוח תוכניות לקידום בריאות, למניעת התנהגויות סיכון ונקיטת פעולות להנגשתן - מיניות בריאה ומניעת פגיעה מינית, התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה, מניעת שימוש בסמים אלכוהול וטבק, קידום אקלים מיטבי ומניעת אלימות, מניעת אובדנות בקרב ילדים ובני נוער.
- פיתוח ידע וכלים לקידום היבטים רגשיים חברתיים בתהליכי הוראה למידה והנגשתם - חיזוק מסוגלות צוותי החינוך ליצירת מרחבים להתבוננות בתהליכים רגשיים וחברתיים שחווים מורים ותלמידים בתהליכי הוראה-למידה, הערכתם ותרגומם לפרקטיקות (הלכה למעשה) לשם קידום רווחה נפשית, למידה משמעותית והישגים לימודיים.
- ילדים בסיכון – קידום ופיתוח מענים חינוכיים לאיתור, למניעה ולטיפול בהתנהגויות סיכון ובתהליכי סיכון, בקרב תלמידים.
- מתן מענים, הדרכה וליווי לצוותים ולמוסדות החינוך באירועים חריגים, לרבות אירועים המגיעים למוקד105, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת.
- חירום – חיזוק המסוגלות של צוותי החינוך להתמודדות עם מצבי חירום על הרצף: קידום חוסן חברתי, הקמת צוותים לשעת חירום ותפעולם, התערבות מערכתית טיפולית בשעת חירום וקידום חוסן לאורך זמן.
- פיתוח ידע כלים ותוכניות לתלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב והנגשתם, לרבות התוכנית "מלקויות ללמידה".
-
בשירות הפסיכולוגי הייעוצי פועלים נכון לכתיבת שורות אלה כ- 10,400 אנשי מקצוע
- כ 3300 פסיכולוגים חינוכיים העובדים בחלקי משרות שונות ב- 256 שירותים פסיכולוגיים ברשויות המקומיות.
- כ 7077 יועצים חינוכיים העובדים במוסדות החינוך ברחבי הארץ.
- מפקחים על הייעוץ ופסיכולוגים מחוזיים
- בנוסף, מוקצים כ600 ימי הדרכה למדריכי שפ"י אשר פועלים בתחומים הבאים: אקלים וצמצום אלימות, סמים ואלכוהול, מיניות ומניעת פגיעה, הורים ומשפחה, מצבי לחץ וחירום, אינטרנט, כישורי חיים, לקויות למידה, הפרעת קשב, הורים ומשפחה ועוד.
אגפים ויחידות
בשפ"י פועלות יחידות מטה המופקדות על הנושאים הבאים: קידום אקלים חינוכי מיטבי וצמצום אלימות, למידה רגשית-חברתית (SEL) באמצעות שיעור ייעודי להקניית מיומנויות רגשיות חברתיות - "הכ"חות שבדרך", מניעת שימוש לרעה בסמים, אלכוהול וטבק, קידום מיניות בריאה ומניעת פגיעה בילדים ובבני נוער, התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה, התמודדות בחירום ומשבר, מניעת אובדנות, קידום השותפות בין ההורים לבין מערכת החינוך, קידום מענים לתלמידים ליקויי למידה ובעלי הפרעת קשב וריכוז.
בנוסף, אגף שפ"י מייצג את משרד החינוך במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ומשמש שותף משמעותי בפעולות המניעה ובמתן מענה לפניות למוקד 105. אגף שפ"י מוביל נושאים אילו בהיבטים של קביעת מדיניות, פיתוח תוכניות, פיתוח מודלים להדרכה, טיפול, ייצוג המשרד בתחומים אילו וייעוץ בנושאים הרלוונטיים לגופים פנימיים וחיצוניים.
חוזרי מנכ"ל
מתוקף תפקידנו כאנשי שפ"י הפועלים בתוך מסגרות החינוך, חלים עלינו חוקים ונהלים של משרד החינוך אשר מתפרסמים בחוזרי המנכ"ל. החוזרים נשלחים במייל מדי חודש.
פעילותנו במסגרות החינוכיות חייבת להסתמך על החוקים והנהלים האלה, והדבר דורש מאתנו התעדכנות והתייחסות שוטפת כחלק משגרת עבודתנו.